قوانین پرواز

قوانین پرواز

هر روز مسافران زیادی به سفر هوایی می‌پردازند و زمان‌های زیادی را صرف مسافرت می‌کنند. بنابراین اطلاع از حق و حقوق مسافران هواپیما اهمیت زیادی دارد تا در زمان پرواز خود دچار مشکل نشوند. بعضی از ایرلاین‌ها محدودیت‌های متنوعی دارند و باید از این قوانین مسافران مطلع شوند؛ در یک سفر راحت و امن این آگاهی کمک خوبی می‌کند. 

از قوانین پرواز در مواردی مانند حمل چمدان‌ها و یا حیوانات خانگی شرایط متفاوتی دارد که بهتر است از قبل با آن آشنا شده باشید. مسافران باید در هنگام تاخیر یا ابطال و حمل چمدان‌ها از قوانین فرودگاهی و شرکت هواپیمایی اطلاعات کافی نیز داشته باشند. در ادامه به بررسی این قوانین می‌پردازیم. 

حقوق مسافران هواپیما 

شرکت‌های هواپیمایی، قوانین متفاوتی دارند تا بتوانند به مسافران خود خدمات مفیدی عرضه کنند؛ به همین دلیل اطلاع از قوانین شرکت‌های هواپیمایی نظم و رضایت‌بخشی بیشتری را برای مسافران به همراه دارد. مسافران بایستی بر اساس ایرلاینی که برای سفر خود انتخاب می‌کنند از خدمات و قوانین آن نیز مطلع باشند. در ادامه به بررسی این قوانین کلی اشاره کنیم: 

 ۱. عدم تبعیض 

شرکت‌های هواپیمایی باید برای تمام مسافران احترام قائل شوند و همه از حقوق مساوی و برابر بهره‌مند شوند. بنابراین مسافران پروازی نباید احساس کنند که در قوانین مورد تبعیض قرار گرفتند. چه از نظر جنسی، سن،‌ موقعیت اجتماعی و… نباید مسافران مورد تبعیض قرار بگیرند. 

هر کدام از مسافران باید احساس کنند که از حقوق یکسانی بهره‌مند می‌شوند و برای ورود و خروج یا دریافت خدمات نباید تبعیضی وجود داشته باشد. مسافران با خرید بلیط باید بتوانند به طور یکسان از خدمات و سرویس‌های ارائه شده، بهره‌مند شوند. در واقع هرگونه تبعیض نوعی نقض قوانین و حقوق مسافران هواپیما به شمار می‌رود.

در خدمات تشریفاتی فرودگاهی سی‌آی‌پی، هدف پرسنل، تکریم مسافران است تا بتوانند یک تجربه شیرین و خوب برای آن‌ها بسازند و به همین علت،‌ بهترین شرایط را برای آنان فراهم می‌کنند. خدمات CIP اولویت تمام امور پروازی را رضایت مسافران قرار می‌دهند. 

۲. ابطال و یا کنسلی پروازها 

هنگامی که مسافران در تاریخ مشخص‌شده بلیط تهیه می‌کنند،‌ شرکت هواپیمایی و فرودگاه‌ها موظفند تا مسافر را به مقصد خود برسانند. مسافرین برای پرواز خود برنامه‌ریزی می‌کنند و قبل از پرواز مطمئناً شرایط سفر خود را مهیا کردند؛ اما در این بین، اگر کنسلی در پرواز رخ دهد، حق و حقوق خاصی شامل حال مسافر می‌شود و می‌توانند از آن به نفع خود استفاده کند. 

گاهی از اوقات به دلیل نقص فنی و یا مشکلات پرواز و محدودیت‌های عملیاتی شرکت هواپیمایی نمی‌تواند پرواز خود را به موقع انجام دهد. به همین دلیل شرکت هواپیمایی باید شش روز قبل از پرواز به استرداد بلیط هواپیمایی مسافران اقدام کنند و یا در غیر این صورت موظف هستند تا به مسافران خسارت پرداخت کنند. 

۳. تاخیر در پرواز 

تاخیر در پرواز

تاخیر در پرواز

هنگامی که پرواز در زمان تعیین‌شده،‌ پرواز نکند، تاخیر در پرواز رخ می‌دهد و مشکلات زیادی را برای مسافران به همراه دارد. مسافران مجبورند ساعت‌ها در فرودگاه منتظر باشند و  موجب هدر رفتن وقت آنان می‌شود. به همین دلیل خسارت‌های مالی و به هم ریختن‌ برنامه‌های کاری و تفریحی آنان را به همراه دارد. 

بر طبق قوانین شرکت‌های هواپیمایی ایران، نماینده شرکت باید در بین مسافران حضور پیدا کند و از  آنان بابت تاخیر پیش‌آمده عذرخواهی کند و در سیستم پرواز این تاخیر را به مسافران اعلام کند. از طرفی از کلیه مسافران پذیرایی به عمل آید تا در این فاصله، زمان معطلی راحت‌تر سپری شود. همچنین مسافر اگر اقدام به استرداد بلیط خود کند، شرکت هواپیمایی موظف است تا به طور کامل مبلغ بلیط را پس بدهد. 

۴. خسارت به بار مسافر 

بار مخدوش یا گمشده

بار مخدوش یا گمشده

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر هر مسافر داشتن لوازم مورد نیاز خود است. در هنگام بارگیری توسط بخش پرواز، نباید وسایل و لوازم مسافران مخدوش یا خراب شود. به همین دلیل حمل بارها اهمیت زیادی دارد که پرسنل بارگیری باید به آن دقت کنند. شرکت هواپیمایی در صورت خسارت‌های مربوط به اسباب و لوازم مسافران باید رسیدگی کامل کند و پیگیر شکایت و دریافت غرامت مسافرین باشد. 

اگر مسافران تا ۲۱ روز با پیگیری نتوانند به خسارت‌های ناشی از بی‌احتیاطی پرسنل برسند، می‌توانند از طریق مراجع قانونی برای دریافت غرامت خود اقدام کنند. اگر چمدان و بار مسافر گم و یا مخدوش شود، می‌تواند به شرکت هواپیمایی اطلاع بدهد تا به مشکل او رسیدگی شود. در خدمات تشریفاتی سی‌آی‌پی با دقت و احتیاط صحیح حمل بار توسط پرسنل فرودگاهی انجام می‌شود و کلیه لوازم به راحتی و سلامت به مقصد می‌رسند. یعنی مسافران با داشتن خدمات CIP دیگر نگران حمل بار خود نخواهند بود. 

۵. حقوق شفاف مسافران

یک اصل مهم و ویژه را می‌توان حقوق شفاف مسافران دانست؛ مسافران باید در هنگام تهیه بلیط از کلیه امور مربوط به پرواز خود مطلع باشند. باید هزینه بلیطی که در باجه تهیه می‌شود و بلیطی که از طریق اینترنت خریداری می‌شود به یک اندازه باشد و دستورالعمل‌ها و شرایط پرواز به خوبی شفاف‌سازی شده باشد. 

رعایت شرایط پرواز، نوع صندلی، کترینگ پذیرایی از مسافران، خدمات توان‌یابان و… به یک اندازه و مشخص باشد. ایرالاین‌ها نباید حقوق حتی یک مسافر را زیر پا بگذارند. در خدمات تشریفاتی سی‌آی‌پی تمام شرایط برای کلیه مسافران به اندازه رعایت می‌شود و شرایط و امکانات همیشه به نفع مشتری است. بنابراین بهترین خدمات و پذیرایی را ارائه می‌دهند. 

۶. اطلاع از حقوق مسافران توان‌خواه

در تمام دنیا برای افراد توان‌خواه همیشه قوانینی در نظر می‌گیرند تا بتوانند در شرایط بهتری مسافرت کنند و از سفر خود لذت ببرند. شرکت‌های هواپیمایی موظفند تا طبق دستور‌العمل‌های تخصصی اقدام به انجام خدمات توان‌خواه می‌کنند. سرویس‌های ویژه‌ای نظیر ویلچر برای این افراد فراهم است و توسط پرسنل هواپیمایی هدایت می‌شوند. 

البته مسافران باید این مسئله را از ۴۸ ساعت قبل به اطلاع شرکت هواپیمایی برسانند تا شرایط را برای سفر هوایی این افراد فراهم کنند. همچنین مسافران توان‌خواه می‌توانند قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی تماس بگیرند و از شرایط خود توضیح بدهند و از خدمات اطلاعات بگیرند. در واقع با تهیه خدمات CIP بهترین امکانات را برای افراد توان‌خواه فراهم می‌کنند. سفری امن و راحت برای همراهان این عزیزان و خود فرد توان‌خواه نیز فراهم می‌شود. 

۷. تغییر مسیر پرواز 

در بعضی مواقع به دلیل شرایط جوی و یا نقص فنی خلبان مجبور است که مقصد دیگری را برای فرود هواپیمایی خود انتخاب کند. به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی موظفند که از قبل از تغییر مسافران خود را در جریان قرار بدهند. اگر مسافر تقاضا کند که از طریق وسایل حمل‌ونقل دیگری مانند اتوبوس، قطار برای سفر خود بهره‌مند شوند، شرکت هواپیمایی موظف است تا نیاز مسافر را برطرف کند. 

البته این شرایط به ندرت به وجود می‌آید و بعضی از مواقع هواپیما جهت سوخت‌گیری و یا نقص فنی به صورت موقت در یک فرودگاه فرود می‌آید که بعد از انجام امور لازم، دوباره به پرواز خود ادامه می‌دهد. به طور کلی در شرایط آب‌وهوایی مساعد تمام پروازها به خوبی در ساعت مقرر انجام می‌شوند. 

 

۸. جلوگیری از سفر مسافر

اگر مسافر بعد از خریدن بلیط مجبور شود که طبق محدودیت‌های سفر سوار هواپیما نشود،‌ شرکت هواپیمایی باید برای مسافر بلیط رایگان تهیه کند و یا مبلغ را به طول کامل استرداد نماید. همچنین بلیط تهیه شده از طرف شرکت هواپیمایی باید دقیقا مطابق با خواسته مسافر باشد و مسیر و کلاس مشابه بلیط اصلی تهیه شود. بنابراین یکی از حق و حقوق مسافران هواپیمایی تهیه بلیط در قبال کنسلی بلیط از سمت ایرلاین‌هاست.

در صورت بروز این مشکل انتقال مسافر به سایر شرکت‌های هواپیمایی به عهده شرکت هوایی است و بدون پرداخت هزینه اضافه و یا مخارج دیگر باید مسافر به مکان مورد نظر منتقل شود. به همین دلیل اطلاع از کلیه قوانین به نفع مسافران است و کمک خوبی به سفر بهتر آنان می‌کند. استفاده از بیزینس کلاس CIP امکانات و خدمات ویژه‌ای به افراد می‌دهد و امکان سفر به صورت گروهی و کاری را فراهم نیز می‌کند. 

۹.دریافتی مبلغ در قبال استرداد

براساس قوانین هر شرکت هوایی،‌ مسافران می‌توانند در صورت درخواست بلیط خود را کنسل کنند. البته هر چقدر زودتر بابت این کنسلی اقدام کنند، مبلغ بیشتری از پرداختی خود را می‌توانند پس بگیرند. به طور مثال اگر ۴۸ ساعت قبل اقدام کنند می‌توانند تا ۵۰ درصد از مبلغ پرداختی خود را پس بگیرند. به همین دلیل یکی از روش‌های محبوب برای استفاده از روش استرداد بلیط است. 

مسافران تا ۲۴ درصد قبل اگر بلیط خود را کنسل کنند، می‌توانند تا ۳۰ درصد مبلغ پرداختی بلیط را دریافت کنند. البته این رقم براساس نوع شرکت هواپیمایی متفاوت است و مسافران به اطلاع کامل از شرایط می‌توانند اقدام به پس دادن بلیط‌های خود کنند. البته اگر به صورت اینترنتی اقدام به خرید بلیط خود کنند، می‌بایست از طریق همان سایت برای پس‌دادن بلیط خود اقدام کنند. 

۱۰. انتخاب شماره صندلی 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر انتخاب یک جای راحت در هواپیماست؛ در پروازهای عادی انتخاب صندلی برای همگان فراهم نیست که بتوانند به راحتی جای خود انتخاب کنند. اما خدمات تشریفات فرودگاهی امکان تهیه بلیط و انتخاب صندلی را به مسافران می‌دهد. 

خدمات سی‌آی‌پی فرودگاه امکانات بی‌شماری را برای مسافران فراهم می‌کند و حق و حقوق مسافران هواپیما بیشتر است. می‌توانند بیزینس کلاس رایگان بهره‌مند شوند و به صورت گروهی از یک نوع پرواز لذت ببرند. همچنین در هنگامی که هنوز سفر هوایی خود را آغاز نکردند، در سالن اختصاصی تا زمان پرواز استراحت کنند.

۱۱. راهنمای تیم پزشکی پرواز 

خدمات پزشکی

خدمات پزشکی

مسافرانی که از وضعیت سلامتی مناسبی برخوردارند برای سفر خود نیازی به کمک‌های پزشکان ندارند. اما دسته‌ای از مسافران نیاز به کمک پزشکان و متخصصان دارند. افرادی که که بیماری‌شان ارتباطی به پرواز ندارد و خطری برای آن‌ها به شمار نمی‌رود، در واقع مشکلی با سفر ندارند و به راحتی می‌توانند از خدمات عادی پرواز بهره‌مند شوند. 

اما گروهی از افراد سلامتی آن‌ها تحت خطر قرار می‌گیرد و در طول پرواز هم نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند، حتما باید مجوز پزشکی داشته باشند تا از حق و حقوق خود در سفرهای هوایی استفاده کنند. واحد پزشکی می تواند در این زمینه به بیماران کمک بسزایی کند و تسهیلات و خدمات ویژه‌ای ارائه دهند.  

جمع‌بندی 

اطلاع از قوانین و شرایط پرواز امکان یک سفر امن و راحت را برای مسافران فراهم می‌کند؛ به همین دلیل آگاهی از حق و حقوق مسافران اهمیت زیادی دارد و به نفع مسافر است. افراد قبل از سفر برای کلیه امور خود برنامه‌ریزی می‌کنند و نگرانند تا به موقع به پرواز خود برسند و مشکلی در هنگام رسیدن به مقصد به وجود نیاید. بنابراین اطلاع از حق و حقوق مسافران کمک می‌کند تا مسافر بتواند برای کلیه امور پیشامده آماده شود. 

همچنین خدمات تشریفاتی سی‌آی‌پی همیشه به نفع مشتری عمل می‌کند و خدمات ویژه‌ای را به مسافران ارائه می‌دهد. خدماتی مانند انجام امور پرواز، رساندن مسافر با ماشین اختصاصی،‌ بیزینس کلاس رایگان، گیت بازرسی مجزا،‌ سالن انتظار مجزا، پذیرایی باکیفیت و اقامت موقت و… برای تمامی مسافران خود فراهم می‌کند.  

سوالات متداول 

۱.مسافران می‌توانند از طریق حق و حقوق مسافران می‌توانند بابت چمدان مخدوش و یا گمشده اقدام کنند؟

بله؛ از جمله حق و حقوق مسافران سالم و بدونی خرابی رسیدن لوازم آن‌هاست و در صورتی مخدوش شدن لوازم خود می‌توانند از طریق شرکت‌ هواپیمایی شکایت کنند. 

 

۲. از چه طریق مسافران می‌توانند شکایات و مشکلات خود را پیگیری کنند؟

افراد می‌توانند از طریق دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی درخواست خود را اعلام کنند.

 

۳. چه مسافرانی می‌توانند بلیط رایگان دریافت کنند؟ 

مسافرانی که بلیط آن‌ها از طرف شرکت هواپیمایی لغو شده باشد می‌توانند از طریق شرکت هواپیمایی بلیطی مجدد برای سفر خود بگیرند.

 

۴. بیزینس کلاس رایگان متعلق به چه گروهی از افراد است؟

اغلب افراد می‌توانند از این خدمات استفاده کنند که به صورت گروهی برای سفرهای کاری خود اقدام می‌کنند و به دنبال خدماتی معتبر و متفاوت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *