هواپیماهای امروزی مجهز به ویژگی‌های ایمنی پیشرفته هستند و از پروتکل‌های سختگیرانه پیروی می‌کنند. با این حال، با چندین بخش

ادامه مطلب

مروری بر ایرلاین‌های خارجی فعال در ایران

کشور ما به‌خاطر تاریخ غنی و مناظر خیره‌کننده و هزینه‌های سفر ارزانی که دارد، هرساله مقصد سفر گروه‌های زیادی از گردشگرها و ایرانیان خارج از کشور است. صنعت هوانوردی ایران در چند دهه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است و به‌خاطر موقعیت راهبُردی ایران در آسیای غربی، فرصت‌هایی را برای شرکت‌های داخلی و بین‌المللی نیز به وجود آورده است. موقعیت ایران در منطقه، کشور ما را به یک نقطه ترانزیت حیاتی برای پروازهای بین اروپا و آسیا تبدیل کرده است و این مسئله به رشد صنعت هوانوردی دامن زده است.

صنعت هوانوردی ما در دهه‌های 70 تا 90 به دلایل مختلفی از جمله آزادسازی، فرصت‌های بازار و افزایش تقاضای مسافر، رشد چشمگیری را تجربه کرد. در این برهه به شرکت‌های خصوصی اجازه ورود به بازار و رقابت با شرکت‌های هواپیمایی دولتی داده شد. این آزادسازی منجر به افزایش رقابت و در نتیجه خدمات بهتر، گزینه‌های بیشتر مسیر و قیمت رقابتی برای مسافران شد. اگرچه در این مسیر همواره چالش‌هایی مانند تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های زیرساختی و موانع نظارتی باعث شده است که این حرکت روبه‌جلو با کندی همراه باشد.

تحریم‌های اقتصادی باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی قادر به فعالیت در ایران نباشند و هواپیمایی‌های ایرانی نیز شانس فرود در برخی فرودگاه‌های بین‌المللی را از دست بدهند. بااین‌حال عزم بر غلبه بر این موانع بسیاری از این تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون شرکت‌های بین‌المللی مطرحی در حال فعالیت در کشور ما هستند. ما هم در این مقاله به شرکت‌های خارجی فعال در ایران و جنبه‌های ضروری مربوط به آن‌ها که شما خواننده گرامی باید بدانید می‌پردازیم.

 

 مروری بر خطوط هوایی خارجی فعال در ایران

alt: خطوط هوایی خارجی فعال در ایران

کشور ما ایران به‌خاطر جاذبه‌های زیارتی، تاریخی و سیاسی مقصد بسیاری از جهانگردها، دیپلمات‌ها، تاجران و مردم عادی سراسر جهان است. همین نیاز در کنار مراودات و قراردادهای سیاسی باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران آشیانه داشته باشند. در ادامه مقاله شما را با تعدادی از این شرکت‌ها آشنا می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

قطر ایرویز، مشهور و مدرن

alt: قطر ایرویز

قطر ایرویز (Qatar Airways)، همان‌طور که از اسمش مشخص است، حامل پرچم قطر و یکی از خطوط هوایی مطرح در ایران است. این ایرلاین با شبکه گسترده جهانی، خدمات استثنایی و هواپیماهای مدرن خود، پروازهایی به مقصدهای متعددی در داخل و خارج از ایران به مسافران ارائه می‌دهد.

قطر ایرویز در سال 2022 از سوی سازمان رتبه‌بندی حمل‌ونقل هوایی یعنی Skytrax، به‌عنوان شرکت هواپیمایی سال معرفی شد. این در حالی است که در سال‌های 2011، 2012، 2015، 2017، 2019، 2021 نیز جوایز مشابه این‌چنین را کسب کرده بود و این نشان از اوج تعالی‌یافتگی این شرکت دارد. هم‌اکنون این شرکت به بیش از 160 مقصد جهان خدمات پروازی ارائه می‌دهد و ازطریق پایتخت قطر به فرودگاه بین‌المللی «حمد» متصل می‌شود. فرودگاهی که در سال جاری به‌عنوان از سوی Skytrax به‌عنوان دومین فرودگاه برتر جهان شناخته شد و برای نهمین بار متوالی جایزه بهترین فرودگاه خاورمیانه و همچنین بهترین خرید فرودگاهی جهان را کسب کرد. این شرکت با 8 شرکت تابعه و 237 ناوگان مدرن خدمات مسافربری و باربری خود را ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی قطر ایرویز

تأسیس

22 نوامبر 1993 (30 سال)

تعداد ناوگان

237

اولین پرواز

20 ژانویه 1994 (29 سال)

تعداد مقاصد

173

آشیانه اصلی

فرودگاه بین‌المللی حمد

شرکت مادر

دولت قطر

افراد کلیدی

اکبر الباکر (مدیر عامل)

تعداد کارکنان

بیش از 50000

دفتر مرکزی

برج قطر ایرویز، دوحه قطر

وب‌سایت

www.qatarairways.com

 

عراقی ایرویز،‌ همسایه باسابقه

alt: عراقی ایرویز

عراقی ایرویز (Iraqi Airways) یکی از قدیمی‌ترین خطوط هوایی جهان است که در سال 1945 به‌عنوان هواپیمای ملی عراق تأسیس شد. ناوگان عراقی متشکل از هواپیماهای ایرباس مدرن A320/321/330، هواپیماهای بوئینگ B737/747/777 و هواپیماهای بمباردیر است. این شرکت از آشیانه‌های متعددی در کشورهای دیگر برای مدیریت پروازهای خود استفاده می‌کند و به 45 مقصد جهان نیز پرواز دارد و در سال‌های اخیر در راستای تقویت روابط با کشور همسایه، پروازهای متعددی را بین شهرهای ایران و عراق برقرار کرده است.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی عراقی ایرویز

تأسیس

ژوئن 1945 (78 سال)

تعداد ناوگان

38

اولین پرواز

28 ژانویه 1946 (77 سال)

تعداد مقاصد

50

آشیانه اصلی

فرودگاه‌های بصره، اربیل، هابس بغداد

شرکت مادر

دولت عراق

افراد کلیدی

عباس عمران موسی (مدیر عامل)

تعداد کارکنان

نامشخص

دفتر مرکزی

شهر بغداد عراق

وب‌سایت

iraqiairways.com.iq

 

فلای دبی، یک شرکت چندملیتی

alt: فلای دبی

فلای دبی (Flydubai) یک شرکت اماراتی است که به‌خاطر کرایه‌های مقرون‌به‌صرفه‌اش معروف است و به‌عنوان سومین شرکت در لیست ایرلاین‌های خارجی آن را معرفی می‌کنیم. این شرکت به چندین شهر ایران پرواز دارد و به‌خاطر امکاناتی که دارد به گزینه جذابی برای ایرانی‌های تبدیل شده است. فلای دبی بلیت‌های خود را در سه دسته Lite، Value و Flex ارائه می‌دهد که همگی آن‌ها دارای غذای رایگان در سفرند اما هرکدام امکانات ویژه‌ای را برای اقشار مختلف ارائه می‌دهند.

ای ابرشرکت تاکنون 90 میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است و دارای یک ناوگان 78تایی از هواپیماهایی بوئینگ 737 است. پروازهای تجاری فلای دبی دارای امکاناتی مانند خدمه شخصی، صندلی‌های درازکش، غذای اختصاصی و مواردی ازاین‌قبیل است. جالب است بدانید که این شرکت 5100 کارمند دارد که استعدادهایی از کشورهای مختلف هستند.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی فلای دبی

تأسیس

19 مارس 2008 (15 سال)

تعداد ناوگان

78

اولین پرواز

1 ژوئن 2009 (14 سال)

تعداد مقاصد

114

آشیانه اصلی

فرودگاه بین‌المللی دبی

شرکت مادر

دولت دبی

افراد کلیدی

احمد بن سعید آل مکتوم (رئیس)

غیث الغیث (مدیر عامل)

تعداد کارکنان

5100

دفتر مرکزی

فرودگاه دبی

وب‌سایت

www.flydubai.com

 

ایرعربیا،‌ دوست ایرانی‌ها

alt: ایرعربیا

ایرعربیا (Airarabia) نیز مانند فلای دبی یکی از خطوط هوایی مقرون‌به‌صرفه است که به بیش از 50 کشور جهان در قاره‌های مختلف پرواز دارد. این شرکت حتی یک وبگاه به زبان فارسی دارد که می‌توانید گزینه‌های مناسبی را برای پروازهای اقتصادی در آن پیدا کنید. این شرکت به مسافران خود بیمه‌ای با نام ‘Tune” ارائه می‌دهد که مواردی مانند تصادف و بیماری، بازگشت از سفر و کنسل‌کردن بلیت را تحت پوشش قرار داده است.

ناوگان هواپیمایی ایرعربیا 52 فروند ایرباس A320 و 4 فروند A321 را شامل می‌شود که صندلی‌های آن‌ها دارای بیشترین فاصله استاندارد برای راحتی در طول سفرند. درباره غذا هم نگران نباشید! شما می‌توانید قبل از سفر ازطریق منوی Sky Café این شرکت هر غذایی که دوست دارید را سفارش دهید و در طول سفر نوش‌جان کنید.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی ایرعربیا

تأسیس

3 فوریه 2003 (20 سال)

تعداد ناوگان

56

اولین پرواز

28 اکتبر 2003

تعداد مقاصد

170

آشیانه اصلی

فرودگاه‌های شارجه، ابوظبی و رأس الخیمه)

شرکت مادر

Air Arabia PJSC

افراد کلیدی

عبدالله بن محمد آل ثانی (رئيس)

عادل علی (مدیر عامل)

تعداد کارکنان

تقریبا 1400 نفر

دفتر مرکزی

فرودگاه شارجه

وب‌سایت

www.airarabia.com

 

ترکیش ایرلاینز، پایدار در نود سالگی

alt: ترکیش ایرلاینز

ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines)، یکی از شرکت‌های هواپیمایی قدیمی و پیشرو در جهان است که طیف گسترده‌ای از مقاصد را در ایران ارائه می‌دهد. این شرکت کار خود را از سال 1933 و با 30 کارمند و 5 هواپیما آغاز کرد و اکنون پس از گذشت 90 سال، با 422 هواپیما از آشیانه خود فرودگاه استانبول با ناوگانی از خانواده ایرباس و بوئینگ به بیش از 120 کشور جهان پرواز انجام می‌دهد.

در کلاس تجاری هواپیمایی ترکیش، خدماتی مانند ماساژ، چراغ‌مطالعه، صندلی‌های قابل‌تنظیم، فضای خصوصی، لباس‌های راحتی، غذاهای متنوع و… ارائه می‌شود و خدمه هم چپ‌وراست به شما لبخند می‌زنند! در کلاس اکونومی نیز صندلی‌های تاشو، درگاه usb و مکان شارژ، پذیرایی حین پرواز، مانیتور مخصوص و… ارائه می‌شود که در نوع خود جالب‌توجه است.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی ترکیش

تأسیس

20 مه 1933 (90 سال)

تعداد ناوگان

422

اولین پرواز

سال 1933

تعداد مقاصد

340

آشیانه اصلی

فرودگاه استانبول

شرکت مادر

دولت ترکیه

افراد کلیدی

احمد بولات (رئیس)

بلال اکشی (مدیرعامل)

تعداد کارکنان

37670

دفتر مرکزی

فرودگاه آتاتورک

وب‌سایت

www.turkishairlines.com

 

هواپیمایی امارات،‌ سلطان تشریفات

alt: هواپیمایی امارات

خطوط هوایی امارات (Emirates Airlines) یکی دیگر از غول‌های صنعت هواپیمایی جهان در سال 1985 توسط محمد بن راشد آل مکتوم تأسیس شده است. این خطوط هوایی به‌خاطر خدمات مجلل خود شناخته می‌شود و پروازهای زیادی را به شهرهای ایران ازجمله تهران و مشهد دارد. امارات در سال 2020 موفق شد با جابه‌جایی 15.8 میلیون مسافر، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوایی جهان شناخته شود.

کلاس‌های پروازی امارات شامل اکونومی، پریمیوم اکونومی، تجاری و برتر (First Class) است. کلاس برتر توسط جت شخصی و بوئینگ 777 ارائه می‌شود که قطعاً هرکدام امتیازات خاص خودش را دارد. به‌عنوان‌مثال، دوش شخصی، واقعیت مجازی، صندلی‌های چرمی، نورپردازی ویژه بخش کوچکی از این امکانات است.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی امارات

تأسیس

25 مارس 1985 (38 سال)

تعداد ناوگان

264

اولین پرواز

25 اکتبر 1985

تعداد مقاصد

150

آشیانه اصلی

فرودگاه دبی

شرکت مادر

گروه امارات

افراد کلیدی

احمد بن سعید آل مکتوم (مؤسس)

سیرتیم کلارک (رئيس)

عادل احمدرضا (مدیرعامل)

تعداد کارکنان

102000 نفر

دفتر مرکزی

قرهود، دبی، امارات متحده عربی

وب‌سایت

www.emirates.com

 

پگاسیس، یک سفر ارزان

alt: پگاسیس

پگاسیس (pegasys) یکی از شرکت‌های ارزان‌قیمت ترکیه محسوب می‌شود که فرصت‌های حمل‌ونقل بار و مسافر را به‌صورت نقطه‌به‌نقطه و در خطوط پروازی کوتاه و متوسط فراهم می‌کند و هدف آن راه‌اندازی یک شبکه پروازی گسترده با بَسامد پرواز بالا برای مشتریان است. این شرکت در سال 1990 و با دو فروند هواپیمای وارد عملیات تجاری شد.

برنامه مشتری‌مداری این ایرلاین BolBol نامیده می‌شود. مشتریان بعد از عضویت در این سیستم و استفاده از خدمات شرکت، امتیازاتی تحت عنوان Bolpoints کسب می‌کنند و سپس می‌توانند با استفاده از این امتیازات، بلیت‌های هواپیما و سایر خدمات پگاسیس را خریداری کنند. هم‌اکنون پگاسیس با ناوگانی متشکل از 95 هواپیما و حجم مسافر سالانه 26.9 میلیون نفر (2022) پیشروترین شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت ترکیه است و پروازهای مرتبی نیز به ایران دارد.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی پگاسیس

تأسیس

سال 1990 (33 سال)

تعداد ناوگان

95

اولین پرواز

12 ژانویه 1991 (32 سال)

تعداد مقاصد

114

آشیانه اصلی

فرودگاه استانبول

شرکت مادر

هلدینگ ESAS

افراد کلیدی

علی اسماعیلی سابانجی (رئیس)

مهمت ننه (مدیر عامل)

تعداد کارکنان

بیش از 6164 نفر

دفتر مرکزی

استانبول

وب‌سایت

www.flypgs.com

 

لوفت‌هانزا، یک آلمانی باپرستیژ

alt: هواپیمایی لوفت‌هانزا

هواپیمایی لوفت‌هانزا (Lufthansa Airlines)، یک شرکت هواپیمایی بزرگ آلمانی، کشور ما را به اروپا و فراتر از آن متصل می‌کند. لوفت‌هانزا با ناوگان مدرن و خدمات درجه یک، تجربه سفری آرام را برای مسافران خود تضمین می‌کند. این شرکت در سال 1953 تأسیس شد و در 1 آوریل 1955 موفق شد دو فروند هواپیمای Convair را از مونیخ به پرواز درآورد تا خدمات هوایی برنامه‌ریزی‌شده‌ای را آغاز کند.

این شرکت پروازهای خود را در چهار کلاس برتر، تجاری، اکونومی و اکونومی پریمیر ارائه می‌دهد. کلاس‌های برتر در هواپیماهای ایرباس ارائه می‌شود و شامل امکاناتی مانند صندلی‌های تخت دو متری، پریز برق، اینترنت، امکانات سرگرمی و وعده‌های غذایی است. در کلاس‌های اقتصادی که دارای صندلی‌های 31 اینچی هستند، مسافران وعده‌های غذایی و نوشیدنی رایگان دریافت می‌کنند.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

تأسیس

6 ژانویه 1953 (70 سال)

تعداد ناوگان

291

اولین پرواز

1 آوریل 1955

تعداد مقاصد

310

آشیانه اصلی

فرودگاه‌های فرانکفورت و مونیخ

شرکت مادر

گروه لوفت هانزا

افراد کلیدی

کارستن اسپور (رئیس)

میخائیل نایگمن (مدیرعامل)

تعداد کارکنان

109509 نفر

دفتر مرکزی

کلن، آلمان

وب‌سایت

www.lufthansa.com

 

فلای بغداد، همسایه تازه‌وارد

alt: فلای بغداد

فلای بغداد (Fly Baghdad)، یک شرکت تازه‌تأسیس عراقی است که از اوایل سال 2017 با شعار «قیمت کمتر، پرواز بیشتر» کار خود را شروع کرده است و اکنون نیز پروازهایی را به چندین شهر ایران انجام می‌دهد که به افزایش دسترسی و گزینه‌های سفر برای مسافران در منطقه کمک می‌کند. این شرکت یکی از جوان‌ترین ناوگان هواپیماهای جهان را دارد. این ناوگان شامل دو بوئینگ 737-700 و چهار بوئینگ 737-800 و یک بوئینگ 737-900ER و یک بمباردیر CRJ-200 با میانگین عمر تقریباً شش سال است. به‌هرحال فلای بغداد یک شرکت تازه‌وارد است که هنوز در سطح کلاس‌های برتر جهانی قرار نگرفته است؛ اما پروازهای مرتبی به کشور ما برقرار کرده است.

ویژگی‌های شرکت هواپیمایی فلای بغداد

تأسیس

15 ژوئیه 2014 (9 سال)

تعداد ناوگان

8

اولین پرواز

14 فوریه 2017

تعداد مقاصد

10

آشیانه اصلی

فرودگاه هابس بغداد

شرکت مادر

افراد کلیدی

بشیر الشبانی (مدیر عامل)

تعداد کارکنان

600

دفتر مرکزی

فرودگاه بغداد، روبروی ترمینال کربلا

وب‌سایت

www.flybaghdad.net

 

خدمات CIP ایرلاین‌های خارجی

خدمات CIP یا اشخاص مهم تجاری، خدماتی تشریفاتی هستند برای اشخاص ویژه طراحی شده است. این افراد که عموماً مشغله زیادی دارند و پروازهای زیادی را در طول هفته انجام می‌دهند از این خدمات استفاده می‌کنند تا ضمن کاهش اتلاف زمان، سفرهای راحت‌تری را تجربه کنند. طبق تحقیقات ما شرکت‌هایی مانند ترکیش ایرلاین این خدمات را در فرودگاه‌های ایرانی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید ازطریق شرکت‌هایی که خدمات تشریفاتی شرکت‌های هواپیمایی خارجی را ارائه می‌دهند؛ مانند یک فرد مشهور از این خدمات استفاده کنید.

با اینکه دامنه شمول خدمات سی‌آی‌پی فرودگاهی در خطوط هوایی و فرودگاه‌های مختلف متفاوت است؛ اما معمولاً شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ورود اختصاصی و معطل نشدن در صف فرودگاه
  • خروج سریع از ایست‌های بازرسی و کاهش زمان انتظار
  • دسترسی به سال‌های مجلل و مجهز VIP با امکانات رفاهی
  • همراهی شخصی برای ارائه کمک‌های شخصی در طول سفر
  • اولویت در سوارشدن به هواپیما قبل از سایرین
  • خدمات اتاقک پیشرفته و گزینه‌های سرگرمی منحصربه‌فرد
  • تحویل سریع چمدان‌ها در ابتدا و انتهای پرواز
  • خدمات حمل‌ونقل ویژه بین هواپیما و پایانه برای راحتی بیشتر
  • ارائه اتاق‌های جلسه خصوصی در برخی از سالن‌ها

 

سخن آخر

کاوش جهان از ایران به لطف حضور ایرلاین‌های معتبر خارجی که در کشور ما فعالیت می‌کنند آسان‌تر شده است. از مراکز فرهنگی دوحه گرفته تا خیابان‌های شلوغ استانبول و فراتر از آن، این خطوط هوایی دروازه‌ای به مقصدهای هیجان‌انگیز در سراسر جهان ارائه می‌کنند. چه یک مسافر باتجربه یا یک سفراوّلی باشید، راحتی، آسایش و خدمات استثنایی ارائه شده توسط این شرکت‌های خارجی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهند بود؛ پس چمدان‌های خود را ببندید و با یکی از برترین عقاب‌های خارجی که در فرودگاه‌های ایران آشیانه دارند ماجراجویی‌تان را آغاز کنید. مطمئن باشید از لحظه‌ای پرواز می‌کنید تا زمانی که در مقصد خود فرود می‌آیید نمی‌توانید چیزی کمتر از عالی بودن انتظار داشته باشید. سفرتان خوب و ایمن!

ایرلاین چیست؟ محتوایی مکمل برای شما که علاقه‌مندید.

بله؛ شما می‌توانید تا 24 ساعت قبل از پرواز خدمات سی‌آی‌پی را کنسل کنید.

شرکت‌هایی هستند که سرویس‌های حمل‌ونقل هوایی را ارائه می‌دهند و نقش بسیار مهمی در اتصال جغرافیایی جهان دارند و به مسافران امکان سفر به سراسر جهان را می‌دهند. همچنین آن‌ها در تسهیل تجارت بین‌المللی، گردشگری و تبادل فرهنگی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

عواملی مانند ایمنی، راحتی مسافران، خدمات مشتریان، شبکه پروازی گسترده، استفاده از فناوری پیشرفته و ارائه ارزش مناسب در تعیین کیفیت و راحتی سفر هوایی نقش دارند.

خدمات ویژه‌ای هستند که برای برخی مسافران VIP و مسافران تجاری و خاص طراحی شده‌اند و با ارائه تسهیلات و خدمات اضافی در قبل، حین و بعد از فرودگاه تجربه سفر را بهبود می‌بخشند.

چون به مسافران امکان می‌دهد به مقاصد مختلف سفر کنند و انتخاب‌های بیشتری برای پروازهای مستقیم و متصل داشته باشند.