فرآیند پروازهای خارجی

فرآیند پروازهای خارجی

فرودگاه‌ها، جزو پررفت و آمدترین اماکن محسوب می‌شوند. بنابراین، قبل از سفر هوایی باید اطلاعاتی درباره فرآیند پرواز‌های خارجی را داشته باشید. فرایند پرواز‌های خارجی برای برخی از افراد ممکن است که سخت و خسته‌کننده باشد. به همین منظور، برای ساده‌تر کردن پروسه انجام امور مربوط به پرواز، خدمات سی‌آی‌پی به مسافران عرضه می‌شود. در این مطلب به صورت کلی درباره پروسه پرواز‌های خارجی اطلاعات لازم را به شما ارائه می‌دهیم. همچنین تغییری که شرایط شما در طی کردن این فرآیند با کمک خدمات تشریفات CIP می‌کند را برایتان توضیح داده‌ایم.

چه زمانی باید در فرودگاه بین‌المللی حضور داشته باشید؟

فرایند پرواز‌های خارجی کمی سخت‌تر از پرواز‌های داخلی است. به همین منظور، قبل از سفر باید در فرودگاه حضور داشته باشید؛ معمولاً ۲ الی ۳ ساعت قبل از پرواز‌های خارجی باید در فرودگاه منتظر بمانید. در این صورت، سفری آسوده‌خاطرتر را تجربه خواهید کرد. اگر می‌خواهید از بازه زمانی حرکت هواپیما اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید، به وب‌سایت شرکت هواپیمایی موردنظرتان و یا وب‌سایت فرودگاه مبدا مراجعه کنید. در وب‌سایت شرکت هواپیمایی یا فرودگاه، اطلاعاتی از قبیل زمان پرواز به صورت دقیق وجود دارد. با دانستن زمان دقیق پرواز می‌توانید به موقع در فرودگاه حضور داشته باشید.

فرایند پروازهای خارجی به چه صورت است؟

 پروسه پروازهای خارجی

پروسه پروازهای خارجی

به منظور سوار شدن به هواپیما باید مراحلی را طی کنید. هر یک از این مراحل باید به صورت مرحله به مرحله طی شوند. آیا می‌دانید که از لحظه ورود تا هنگام سوار شدن به هواپیما باید چه کار‌هایی انجام دهید؟ این مراحل و اقدامات عبارتند از: 

۱. به فرودگاه بین المللی وارد شوید

اگر قصد پرواز به کشورهای خارجی را دارید، باید چند ساعت قبل در فرودگاه باشید. پروسه انجام امور مربوط به پرواز زمان‌بر است. بنابراین، تا چند ساعت قبل از شروع پرواز، در فرودگاه حضور داشته باشید. اطلاعات مربوط به زمان ورود به فرودگاه را می‌توانید از ایرلاین‌ها سوال کنید. معمولاً در بلیتی که تهیه کرده‌اید، نکاتی از قبیل ساعت مناسب برای حضور در فرودگاه ذکر شده است.

۲. چک‌این یا دریافت کارت پرواز را انجام دهید

بعد از ورود به فرودگاه بین‌المللی باید پروسه دریافت کارت پرواز انجام شود. مسافران می‌توانند از مامور فرودگاه درباره زمان پذیرش پرس و جو کنند. چک این پرواز شما ۴۰ دقیقه قبل از حرکت بسته می‌شود. پروسه چک این یا دریافت کارت ویزا می‌تواند توسط پرسنل یا خود مسافر انجام شود. به منظور طی کردن این مرحله باید مدارک خود از قبیل گذرنامه، کارت شناسایی و بلیط را به همراه داشته باشید. این مدارک باید برای بررسی تحویل داده شوند.
اگر مسافران از خدمات سی‌آی‌پی استفاده کنند، پروسه دریافت کارت پرواز به وسیله پرسنل قابل انجام است. به عبارت دیگر، مسافران لازم نیست که در صف طولانی منتظر چک این یا دریافت کارت پرواز باشند. اما اگر مسافران، خدمات تشریفاتی را رزرو نکنند، کل پروسه باید توسط مسافر صورت بگیرد.
مسافران پرواز‌های خارجی باید چمدان‌هایی را حمل کنند که دارای وزن مناسب هستند. اگر وزن چمدان‌ها بیشتر از حد نرمال باشد، مشمول پرداخت وجه اضافی بابت جریمه می‌شوید. وزن‌کشی چمدان، یکی از مراحل دریافت کارت پرواز است. در صورتی که پس از وزن‌کشی، حجم بار‌ها زیادتر از حد معمول باشد، کارت پرواز برای مسافر صادر نمی‌شود. بنابراین، باید وزن چمدان‌ها را کاهش دهید.
بعد از اینکه پروسه بررسی مدارک شناسایی و وزن‌کشی چمدان‌ها انجام شد، کارت پرواز برای شما صادر می‌شود. کارت پرواز، جزو مدارک مهم و ضروری برای ورود به گیت هواپیما محسوب می‌شود. بنابراین، در نگهداری کارت پرواز دقت کنید. اطلاعات مهمی مانند شماره صندلی روی کارت پرواز قرار گرفته است. در کل، در این مرحله فرایند‌هایی از قبیل بررسی گذرنامه و مدارک هویتی، وزن‌کشی وسایل و چمدان‌ها و صدور کارت پرواز انجام می‌شود.

۳. باید از گیت پاسپورت عبور کنید

فرایند پرواز خارجی

فرایند پرواز خارجی

اگر قصد پرواز خارجی را دارید، باید گذرنامه دارای اعتبار داشته باشید. گذرنامه باید دارای اعتبار ۶ ماهه باشد. شما باید ویزا کشور مقصد را نیز برای پرواز‌های خارجی دریافت کرده باشید. جهت دریافت ویزای هر یک از کشورهای خارجی می‌­توانید با کارشناسان امور مهاجرتی ارتباط برقرار کنید.

تمام این مدارک در پروسه چک این بررسی می‌شوند. این مرحله بعد از دریافت کارت پرواز انجام می‌شود. در این مرحله مدارکی مانند ویزا، پاسپورت و بلیط چک می‌شوند. در صورتی که در خروج از کشور مشکل نداشته باشید، پلیس گذرنامه روی پاسپورت مهر خروج را درج می‌کند.

۴. غربالگری می‌شوید

پس از تحویل گرفتن چمدان‌های خود، وقت آن است که از‌ ایستگاه امنیتی فرودگاه عبور کنید. در این بخش از فرودگاه از شما خواسته می‌شود که چمدان خود را در داخل دستگاه قرار دهید تا از نظر وجود کالا‌های خطرناک بررسی شود. همچنین باید از یک فلزیاب نیز عبور کنید.

عبور از‌ ایست بازرسی می‌تواند یک فرآیند طولانی و خسته‌کننده باشد. فقط به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید! صبور باشید و قوانین را دنبال کنید. هنگام رفتن به منطقه بازرسی امنیتی، ابتدا باید گذرنامه و کارت پرواز خود را نشان دهید. سپس، به مکانی منتقل می‌شوید که باید وسایل الکترونیکی و… را در دستگاه‌های مخصوص قرار دهید. 

از به همراه داشتن قطعات فلزی و مایعات نیز اِجتناب کنید. بعد از اسکن وسایل توسط دستگاه، باید از نظر بدنی بررسی شوید. اگر در بازرسی بدنی یا بررسی چمدان‌ها به شما مشکوک شده باشند، پروسه غربالگری دوباره انجام می‌شود. در صورتی که ماموران متوجه هیچ مورد مشکوکی نشدند، می‌توانید وسایل خود را جمع کنید. بعد باید وارد مرحله دیگر شوید و به سمت گیت حرکت کنید. حتماً کارت پروازتان در دسترس قرار داشته باشد.

۵. فرم گمرک را باید تکمیل کنید

در طول پرواز، بسته به مقصدتان، ممکن است یک فرم اظهارنامه گمرکی برای شما صادر شود، حتماً در حین پرواز آن را تکمیل کنید. اگر سؤالی دارید از مهمانداران هواپیما بپرسید! در این فرم ممکن است که نیاز به تکمیل اطلاعاتی درباره مکان‌های خروج و ورود برای پرواز، شماره پرواز و… داشته باشید. فرم اظهارنامه گمرکی در هر فرودگاه و کشوری متفاوت است.
آداب و رسوم هر کشور متفاوت است و از قوانین و مقررات خود تبعیت می‌کند. توصیه می‌شود که بررسی کنید کشور مقصد شما اجازه ورود و خروج چه کالا‌هایی را می‌دهد. هنگام ملاقات با مقامات گمرکی، فرم اظهارنامه‌تان را ارائه دهید. چمدان شما بعد از تکمیل فرم توسط مامور بازرسی می‌شود. برای بسیاری از مسافران، این پروسه کوتاه‌مدت است؛ فقط مطمئن شوید که تمام قوانین و دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنید.

۶. به سالن انتظار وارد شوید

سفر به خارج از کشور با هواپیما

سفر به خارج از کشور با هواپیما

بعد از اینکه مراحل اولیه از قبیل دریافت کارت پرواز و عبور از گیت گذرنامه را طی کردید، به سالن انتظار وارد می‌شوید. در سالن انتظار، برای رفاه حال مسافران امکانات مختلفی وجود دارد؛ اما در صورت رزرو خدمات ویژه و تشریفاتی، مسافران می‌توانند از خدمات رفاهی بیشتر از قبیل سالن کنفرانس، اتاق سیگار، کافه و رستوران و… استفاده کنند. در بازه زمانی استراحت در سالن انتظار، منتظر تایم حرکت هواپیما باشید.

۷. گیت پرواز را پیدا کنید

اطلاعاتی از قبیل گیت پرواز در کارت پرواز درج شده‌اند. شما می‌توانید برای اطلاع دقیق از گیت هواپیما از مهمانداران و پرسنل فرودگاه سؤال کنید. مسافرانی که خدمات تشریفاتی و ویژه را رزرو کرده‌اند، می‌توانند از گیت‌های مخصوص عبور کنند. با عبور از گیت‌های مخصوص، مانند فردی مهم و سرشناس وارد هواپیما خواهید شد.

به طور معمول تا بیست دقیقه قبل از بلند شدن هواپیما، درب ورودی هواپیما بسته می‌شود. بنابراین، سعی کنید که به موقع در این مکان حضور داشته باشید. زمان پرواز به صورت دقیق در کارت پرواز مشخص شده است. در صورت تغییر زمان پرواز، بازه زمانی جدید پرواز در مانیتور یا بلندگوهای فرودگاه به شما اطلاع داده می‌شود.

۸. وارد هواپیما شوید

بعد از اینکه از گیت عبور کردید، وارد هواپیما می‌شوید. در این مرحله، پرسنل هواپیما مدارک شما را بررسی می‌کنند. مدارکی هویتی از قبیل کارت ملی، شناسنامه را به همراه کارت پرواز از قبل آماده کنید. سپس، مسافران با توجه به شماره درج شده روی کارت پرواز، روی صندلی مشخص می‌نشینند. بعد از پیدا کردن صندلی و قرار دادن وسایل در محل مخصوص، بستن کمربند ایمنی را فراموش نکنید. اگر هر سؤالی در حین پرواز داشتید، می‌توانید از پرسنل و مهمانداران سؤال کنید.

سخن آخر

آیا قصد سفر با هواپیما به کشور‌های خارجی را دارید؟ بهتر است که با فرایند پرواز‌های خارجی بیشتر آشنا شوید. قبل از اینکه وارد فرودگاه بین‌المللی شوید باید مدارک‌تان را از قبل آماده کنید. این مدارک شامل پاسپورت، کارت ملی، شناسنامه و اطلاعات بلیط است. بعد از ورود به فرودگاه، مراحل مختلف به ترتیب انجام می‌شوند. این مراحل شامل چک این، غربالگری مسافر و چمدان، منتظر ماندن در صف انتظار، پیدا کردن گیت هواپیما و… است. 

مسافرانی که از خدمات تشریفاتی استفاده می‌کنند، سفر راحت‌تری را به کشور‌های خارجی تجربه می‌کنند. تسهیل پروسه سفر و صرفه‌جویی در اتلاف وقت مسافران جزو مزایای دریافت خدمات تشریفاتی محسوب می‌شود. پس همین حالا برای تجربه بهترین خدمات فرودگاهی، خدمات سی‌آی‌پی را رزرو کنید.

 سؤالات متداول

  • آیا در فرودگاه‌های بین‌المللی به مسافران، خدمات تشریفاتی ارائه می‌شود؟

بله؛ در فرودگاه‌های بین‌المللی، انواع خدمات ویژه برای رفاه حال مسافران و تجربه سفری راحت‌تر به آن‌ها ارائه می‌شود.

  • چه موقع کارت پرواز صادر می‌شود؟

بعد از پروسه چک این و بررسی مدارک و بلیط هواپیما، کارت پرواز برای مسافران صادر می‌شود.

  • آیا مسافرانی که خدمات سی‌آی‌پی دریافت می‌کنند، از گیت اختصاصی عبور می‌کنند؟

بله؛ مسافرانی که از خدمات تشریفاتی استفاده می‌کنند، از گیت‌های مخصوص پاسپورت عبور خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *