پروازهای داخلی

پروازهای داخلی

پروازهای داخلی یکی از مسیرهای پرتردد برای عاشقان سفر است؛ اما از طرفی هم امکان بروز چالش‌هایی در سفر نیز وجود دارد که مسافران باید با آن دست‌وپنجه نرم کنند. چالش‌ پروازهای داخلی زیاد است و کسانی که به مسافرت‌های داخلی علاقه‌مندند باید خود برای این چالش‌ها آماده کنند. 

با توجه به اینکه مسافران لحظات طولانی را در فرودگاه سپری می‌کنند تا بتوانند برای پرواز خود آماده شوند، آشنایی با این چالش‌ها اهمیت زیادی دارد. در ادامه به معرفی چالش‌های فرودگاه برای پروازهای داخلی می‌پردازیم. 

چالش پروازهای داخلی چیست و چه راه‌حلی دارد؟

خدمات سی‌آی‌پی

خدمات سی‌آی‌پی

در فرودگاه‌ پروازهای داخلی، امکان بروز مشکلاتی وجود دارد که مسافران را خسته و کلافه می‌کند. البته این مشکلات در بسیاری از موارد قابل حل است و مسافران می‌توانند بسته به نوع خدمات خود از این مشکلات عبور کنند. به همین دلیل انتخاب درست شرکت‌های هواپیمایی و خدماتی که دریافت می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. 

گفتنی است که اغلب چالش‌های پروازهای داخلی با خدمات CIP برطرف می‌شود و بستگی دارد که چه نوع خدماتی را افراد در فرودگاه انتخاب کنند. تشریفات فرودگاهی خدماتی لوکس و لاکچری است که امکانات زیادی را برای مسافران فراهم می‌کند و شرایط سفر را برای آن‌ها به راحتی پیش می‌برند. در ادامه به معرفی چالش پروازهای داخلی می‌پردازیم. 

۱. ازدحام و شلوغی فرودگاه

شلوغی فرودگاه

شلوغی فرودگاه

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پروازهای داخلی، شلوغی فرودگاه‌ها و ازدحام است؛ مسافران برای کلیه امور نیازمندند تا در صف بایستند و مدت‌های طولانی را صبر کنند. افراد مجبورند زمان زیادی را در صف‌های فرودگاه منتظر بمانند تا نوبتشان شود. 

شلوغی و ازدحام جمعیت در فرودگاه پیوسته آزاردهنده است و موجب معطلی زیاد و خستگی مسافران می‌شود. البته با استفاده از خدمات تشریفات فرودگاهی می‌توان این مسیر را بدون معطلی طی کرد و کلیه امور پرواز به عهده پرسنل فرودگاهی است و بی‌معطلی امور مربوطه انجام می‌شود. به همین دلیل دیگر خبری از تحمل صف‌های طولانی و بلاتکلیفی نیست.

منتظر ماندن در صف‌های طولانی صدور بلیط و تحویل چمدان‌ها،‌ صف سوار شدن هواپیما، پیاده‌شدن از هواپیما و گرفتن چمدان‌ها از جمله صف‌های آزاردهنده در پروازهای داخلی به شمار می‌رود.  

۲. تاخیر پروازهای داخلی 

یکی دیگر از مشکلات پروازهای داخلی را می‌توان تاخیر هواپیما معرفی کرد. افراد مجبورند زمان زیادی را صرف امور پرواز کنند و از طرفی اگر پرواز آن‌ها تاخیر داشته باشد،‌ مشکلات بیشتری را برایشان به همراه دارد. به همین دلیل زمان بیشتری را در فرودگاه معطل می‌شوند. 

گاهی تاخیر پروازهای داخلی به دلیل وجود مشکلات نقص فنی رخ می‌دهد و یا بروز مشکلات دیگری مانند شرایط آب‌وهوایی موجب تاخیر می‌شود؛ اما برای مسافران آزاردهنده است و شرکت‌های هواپیمایی موظفند تا اینگونه تاخیر‌ها را به مسافران توضیح دهند و از بروز آن جلوگیری کنند و یا برنامه‌ریزی داشته باشند. 

قبل از بروز تاخیر،‌ شرکت‌های هواپیمایی آن را به اطلاع مسافران می‌رسانند و در صورت کنسلی پرواز بایستی بلیطی جایگزین کنند و یا مبلغ بلیط را به طور کامل به مسافران برگردانند.  

۳. مشکلات بازرسی 

یکی از مشکلات پروازهای داخلی را می‌توان مشکلات بازرسی معرفی کرد؛ اغلب مسافران مجبورند، زمان زیادی را در صف‌های بازرسی برای انجام امور چک کردن چمدان‌ها منتظر باشند. این پروسه زمان‌بر و خسته‌کننده است و برای کنترل تمام لوازم و وسایل باید زمان زیادی را صبر کنند. 

گیت‌های بازرسی به صورت عمومی است و مسافران موظفند که یک ساعت قبل از پرواز برای انجام کلیه امور پرواز و بازرسی به فرودگاه برسند و آماده باشند. به همین دلیل است که زمان بیشتری را از مسافران می‌گیرد تا تمامی وسایل چک شود. همچنین مسافران نباید لوازم شکستی و سنگین به همراه خود به درون کابین ببرند. 

در صورتی که بازرسی‌های تشریفات فرودگاهی CIP به صورت اختصاصی متفاوت است و در واقع مسافران را بازرسی می‌کنند و گیت بازرسی به صورت مجزا و جداگانه وجود دارد. تمام امور بازرسی به صورت تخصصی و مجزا انجام می‌شود و همین امر موجب تسریع انجام این امور نیز می‌شود. گیت اختصاصی به مسافران کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری این امور انجام شود و دیگر خبری از معطلی آن‌ها در صف‌‌های انتظار نیست. 

۴. اضافه بار

اضافه بار

اضافه بار

هر مسافر پروازهای داخلی می‌تواند تا ۳۰ کیلوگرم بار با خود به همراه داشته باشد. البته در صورتی‌ که مسافران از بلیط‌های فرست کلاس و یا بیزینس کلاس استفاده کنند، می‌توانند بار بیشتری را با خود به همراه داشته باشند. مسافرین فرست کلاس می‌توانند تا ۵۰ کیلوگرم بار با خود حمل کنند و مسافران بیزینس کلاس تا ۴۰ کیلوگرم بار اجازه حمل دارند. 

در صورتی که افراد بار بیشتری را به همراه داشته باشند،‌ به ازای هر کیلوگرم باید مبلغ اضافه‌تری را پرداخت کنند. با رزرو خدمات CIP انجام امور پرواز و حمل بار به عهده پرسنل است و برای حمل و تحویل چمدان‌ها نیازی به افراد نیست. به همین دلیل مسافران می‌توانند خدمات بیشتری را دریافت کنند. در صورت داشتن اضافه‌بار مسافران بایستی مبلغ بیشتری را به ازای هر کیلوگرم پرداخت کنند.  

۵. کمبود ناوگان

یکی از مشکلات بزرگ پروازهای داخلی، نبود امکانات برای حمل‌ونقل است. در بیشتر مواقع دلیل کمبود بلیط‌های هواپیمایی، نبود ناوگان به اندازه کافی است. خطوط هوایی نیازمند ناوگان بیشتری هستند تا به صورت مداوم و منظم پروازهای داخلی انجام شود. 

به همین دلیل قیمت‌ها نوسان بیشتری را تجربه می‌کنند و در صورت تقاضای بیشتر برای یک مسیر‌، قیمت بلیط پروازهای داخلی افزایش می‌یابد. وجود ناوگان هوایی بیشتر، سرعت جابه‌جایی مسافران را بیشتر می‌کند و مسافران می‌توانند به راحتی بلیط مسیر مورد نظر خود را تهیه کنند. افزایش ناوگان به پروازهای داخلی کمک زیادی می‌کند و شاید در آینده این مشکلات نیز حل شود.

هرچند که با خرید خدمات CIP امکان انتخاب صندلی مورد نظر وجود دارد و اجازه انتخاب به مسافران را می‌دهد. با توجه به ظرفیت‌های محدود انتخاب صندلی، برای پروازهای داخلی امکان انتخاب صندلی وجود ندارد و برای مسافران مشکل آفرین است.  

۶. انتخاب نکردن صندلی 

اغلب افراد علاقه‌مندند که صندلی پرواز خود را انتخاب کنند و به همین دلیل مهم است که گزینه‌ای برای انتخاب صندلی‌های اکونومی هم وجود داشته باشد. بعضی از مسافران علاقه‌مندند که در کنار پنجره بنشینند و از فضای بیرون هواپیما لذت ببرند، اما برخی دیگر دوست دارند که به همراه خانواده در صندلی‌های سه نفره بنشینند. 

امکان انتخاب صندلی در پروازهای داخلی اکونومی وجود ندارد،‌ اما کسانی که از خدمات CIP استفاده می‌کنند، می‌توانند صندلی خود را انتخاب کنند. خدمات سی‌آی‌پی برای مسافران امکان انتخاب صندلی را فراهم می‌کند و تمام امور جانبی را پرسنل به راحتی انجام می‌دهند.

۷. پذیرایی محدود

در اغلب پروازهای اکونومی پذیرایی محدودی وجود دارد و برای پذیرایی بهتر مسافران باید از خدمات پروازی فرست کلاس و یا بیزینس کلاس استفاده کنند. هر چند که این نوع پروازها بیشتر اوقات در سفرهای خارج از کشور میسر است و امکان استفاده از پذیرایی بهتر در پروازهای داخلی بسیار محدود است. 

البته با رزرو خدمات CIP امکان استفاده از پذیرایی در سالن‌های فرودگاه فراهم است؛ غذاهای متنوعی در منوهای سی‌آی‌پی وجود دارد که مسافران می‌توانند از آن بهره‌ ببرند. دسرها و نوشیدنی‌های گرم و سرد زیادی سرو می‌شود که مسافران می توانند از آن سفارش دهند و لذت ببرند. 

۸. فضای ناکافی در سالن انتظار 

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پروازهای داخلی کمبود فضاست؛ هنگامی که یکی از پروازها تاخیر داشته باشد و یا چند پرواز همزمان انجام شود، مسافران به فضای کافی در سالن انتظار نیاز دارند. از طرفی مشکل کمبود صندلی برای نشستن مسافران نیز وجود دارد. 

در فرودگاه‌های پرواز داخلی به خصوص در کلان شهرها، ناکافی بودن فضا به طور کامل محرز است و مشکلات زیادی را برای مسافران ایجاد می‌کند. مسافران صندلی کافی برای استراحت ندارند و در زمان طولانی خسته می‌شوند. گرچه با خرید خدمات تشریفات سی‌آی‌پی مسافران می‌توانند از سالن مجزا بهره‌مند شوند. 

سالن CIP امکان استراحت در سوئیت‌های اختصاصی را به مسافران می‌دهد و فضای کافی برای انجام سایر امور را دارند. وجود اتاق‌های سیگار و اتاق‌های کار با شارژرهای اختصاصی برای استفاده از لوازم الکترونیکی فرام است که از جمله مزایای خدمات CIP محسوب می‌شود. 

جمع‌بندی

چالش‌ پروازهای داخلی بسیار زیاد است و امکان بروز مشکلات را فراهم می‌کند. چالش‌های متعدد در فرودگاه برای پروازهای داخلی وجود دارد که مسافران را خسته و کلافه می‌کند. به همین دلیل در اغلب موارد مسافران به دنبال حل این مشکلات می‌گردند تا راه‌حلی تازه را بیابند. از طرفی برخی از این مشکلات شاید در آینده نیز حل شود. 

البته برخی از مشکلات شاید در آینده حل شود و مسافران با خیال آسوده‌تری بتوانند به سفر بروند. مشکلاتی مانند کمبود ناوگان ممکن است در آینده حل شود و یا مراحل انجام امور پرواز کمی راحت‌تر و سریع‌تر صورت بپذیرد. هرچند که هم‌اکنون با خرید خدمات تشریفات فرودگاهی بخشی از این مشکلات به راحتی حل می‌شود و مسافران می‌توانند از خدمات بیشتری برای سفرهای خود بهره‌ ببرند. 

سوالات متداول

۱. آیا چالش‌های پروازهای داخلی قابل حل است؟

در اغلب موارد چالش‌های پروازهای داخلی حل می‌شود و تهیه خدمات تشریفات سی‌آی‌پی کمک زیادی می‌کند.

 

۲. کمبود ناوگان مسافربری هوایی چگونه تامین می‌شود؟

با خرید فروندهای هوایی جدید و اضافه کردن تعداد بیشتر ناوگان در خطوط هوایی شرکت‌ها.

 

۳. چگونه می‌توان برای شلوغی فرودگاه راه‌حلی تازه را پیدا کرد؟

با استفاده از خدمات CIP می‌توان از سالن اختصاصی برای زمان انتظار خود بهره‌ ببرند.

 

۴. چطور افراد می‌توانند خدمات سی‌آی‌پی رزرو کنند؟ 

مسافران می‌توانند از طریق ماهان خدمات مورد نظر خود را خریداری کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *