معرفی فرودگاه اهواز

معرفی فرودگاه اهواز

اهواز شهری در استان خوزستان در جنوب غربی ایران است. این شهر در حاشیه رودخانه کارون قرار دارد که این رودخانه شهر را به دو ناحیه بزرگ تقسیم می‌کند. نیمه غربی بیشتر مسکونی با برخی ادارات دولتی است. نیمه شرقی هم مسکونی و هم صنعتی است. یکی از دو رودخانه قابل کشتیرانی ایران در کنار اروند رود، کارون، از وسط شهر می‌گذرد. اهواز قدمتی طولانی دارد و قدمت آن به دوره هخامنشیان می‌رسد. این شهر در قدیم یکی از مراکز اصلی فرهنگستان گندی شاپور بوده است. اهواز همچنین امروز به عنوان مرکز استان خوزستان یکی از قطب‌های اقتصادی مهم کشور به شمار می‌آید. 

تاریخچه فرودگاه بین‌المللی اهواز

فرودگاه بین‌المللی اهواز در جنوب غربی ایران، در ۱۱ کیلومتری مرکز استان خوزستان شهر اهواز قرار دارد. اکتشاف و بهره‌برداری از میادین نفتی و رونق این منطقه، باعث شد که دولت به فکر توسعه زیرساخت‌های این منطقه از اهواز برای تردد مسافران و پروازهای داخلی و خارجی  از تهران و کشورهای همسایه شود.

فرودگاه اهواز در ابتدا توسط پرسنل شرکت ملی نفت ایران اداره و مورد بهره‌برداری قرار گرفت ولی در ادامه شرکت نفت به دلیل تکمیل نبودن فرودگاه اهواز تا سال ۱۳۳۹ شمسی و فعالیت پرسنلش، وسعت و پهنای باند این فرودگاه را در سال ۱۳۴۲ بیشتر کرد و این فرودگاه را برای مدیریت هدفمند به سازمان هواپیمایی کشوری سپرد.

فرودگاه بین‌المللی اهواز ( فرودگاه شهید قاسم سلیمانی اهواز)

فرودگاه بین‌المللی اهواز فرودگاهی است که به شهر اهواز در ایران خدمات‌رسانی می‌کند. فرودگاه  اهواز، فرودگاهی به وسعت ۱۴,۵۰۰ متر مربع است که ترمینال پروازهای داخلی و خارجی آن مجزا از یکدیگر هستند. این فرودگاه پروازهایی به مقاصد داخلی و همچنین مقاصد بین‌المللی منطقه‌ای مانند دبی، کویت و استانبول ارائه می‌دهد.

این فرودگاه بین‌المللی مهم‌ترین فرودگاه و مرکز حمل و نقل مسافر و بار در جنوب ایران است. در سال ۲۰۱۶ در فرودگاه اهواز تعداد ۲۳,۷۳۱ پرواز، جابه‌جایی ۲,۶۷۱,۶۲۲ مسافر و حمل و نقل ۲۰,۵۸۶,۲۱۵ کیلوگرم بار انجام گرفته است. فرودگاه اهواز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان پایانه هوایی مرز جنوبی و غربی کشور شناخته می‌شود. در حال حاضر این فرودگاه یک فرودگاه عملیاتی است و روزانه ۸۵ پرواز داخلی و خارجی در آن انجام می‌شود. 

گرمترین فرودگاه کشور

در ژوئن ۲۰۱۷، فرودگاه اهواز با رسیدن به ۵۴/۰ درجه سانتیگراد، رکورد قبلی خود را که ۵۳/۰ درجه سانتیگراد بود، شکست و تبدیل به یکی از گرمترین فرودگاه‌های جهان و ایران شد. 

ترمینال‌های فرودگاه اهواز

باند فرودگاه اهواز

باند فرودگاه اهواز

فرودگاه بین‌المللی اهواز مساحتی بالغ بر ۱۴,۵۰۰ متر مربعی دارد که ۸,۰۰۰ متر مربع آن قسمت ترمینال پروازهای داخلی و ۶,۵۰۰ متر مربع دیگر آن بخش ترمینال پروازهای خارجی، عرض باند ۴۵ متر و طولش به ۳,۴۰۰ متر می‌رسد. نام فرودگاه اهواز در سال ۱۳۹۹ به جهت ادای احترام به مقام شهید سلیمانی به فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی تغییر پیدا کرد. این فرودگاه تنها یک باند پرواز دارد. همچنین تنها یک ترمینال داخلی وجود دارد که برای تمامی پروازهای ورودی و خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل کلیه امکانات فرودگاهی است. 

سرویس‌های حمل و نقل فرودگاه

برای دسترسی به فرودگاه اهواز می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و اتومبیل شخصی استفاده کنید. 

تاکسی

یکی از آسانترین راه‌های دسترسی به فرودگاه بین‌المللی اهواز، تاکسی است. تقریباً در اکثر مواقع تاکسی‌ها در درب خروجی در درون محوطه آماده خدمات‌رسانی به مسافران هستند. 

اتوبوس

اگر می‌خواهید با اتوبوس به فرودگاه بین‌المللی اهواز بروید باید سوار اتوبوس‌های مسیر خیابان سلمان فارسی (نادری) یا ترمینال اتوبوس‌های کوی ملت به سمت سه راه فرودگاه شوید تا به مقصد برسید.

اتومبیل شخصی

برای اینکه با ماشین شخصی به سمت فرودگاه بین‌المللی اهواز بروید، کافی است در هرجایی که هستید، لوکیشن فرودگاه اهواز را روی گوگل‌مپ یا برنامه‌های مسیریابی ایرانی مثل بلد جستجو کنید. فرودگاه اهواز فاصله چندانی با شهر ندارد و شما پس از دقایقی به فرودگاه خواهید رسید. 

خطوط پروازی و شرکت‌های هواپیمایی مستقر در فرودگاه

شرکت‌های هواپیمایی فرودگاه اهواز

شرکت‌های هواپیمایی فرودگاه اهواز

پروازهای داخلی روزانه از تهران، اصفهان و شیراز انجام می‌شود. پروازهای خارجی نیز هفتگی از دبی، کویت و بصره انجام می‌شود. ایرلاین‌های خدمات‌دهنده فرودگاه اهواز عبارتند از ایران ایر، شرکت هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی ماهان، آریا ایر، ایران ایر تورز و هواپیمایی آسمان. مسیر تهران اهواز از نظر تعداد اپراتور در ردیف پرترددترین و رقابتی‌ترین مسیرهای داخلی جهان (۱۰ مسیر برتر) قرار دارد. این فرودگاه همچنین شاهد ترافیک از سراسر منطقه خاورمیانه است، از جمله پروازهای مستقیم به و از امارات متحده عربی، عراق و عربستان سعودی.

امکانات فرودگاه اهواز

فرودگاه‌ بین‌المللی اهواز مثال تمام فرودگاه‌های بین‌المللی امکانات رفاهی متعددی به مسافران ارائه می‌دهد تا مسافران تجربه سفر خوبی داشته باشند. از جمله امکانات فرودگاه بین‌المللی اهواز می‌توان به غرفه‌های تجاری، رستوران، مراکز خرید، بخش اشیاء گمشده، بخش امانت بار، سرویس بهداشتی، سرویس تاکسی، پارکینگ شبانه‌روزی و خدمات پزشکی و درمانی اشاره کرد. 

غرفه‌های تجاری

در فرودگاه بین‌المللی اهواز، غرفه‌های تجاری مثل سوپرمارکت، فروشگاه پوشاک و سوغاتی به همراه رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

دفتر تاکسیرانی

مانند هر فرودگاه دیگری، فرودگاه بین‌المللی اهواز هم خدمات تاکسیرانی دارد که مسافران بتوانند از آن برای رسیدن به مقصدشان استفاده کنند. 

بسته‌بندی بار و تحویل امانات

شرکت‌های باربری در فرودگاه بین‌المللی اهواز، شرکت‌های ماهان، راه ابریشم، ایران ایر و کارون هستند که وظیفه حمل و نقل بسته‌های هوایی را به مقاصد مختلف بر عهده دارند. برای تحویل امانات بار هم می‌توانید وسایل‌تان را به مدت کوتاه یا بلند به بخش امانات بار فرودگاه اهواز بسپارید.

شعب بانک

در ترمینال داخلی و خارجی فرودگاه بین‌المللی اهواز، شعبه بانک ملی وجود دارد که در ساعات اداری برای خدمت‌رسانی و ارائه خدمات ارزی به مسافرین پروازهای خارجی فعال و در دسترس است.

استفاده از ویلچر در فرودگاه اهواز

درصورتی‌که برای تردد در فرودگاه به ویلچر نیاز دارید، کافی است قبل از ورود به کانتر بازرسی پلیس از محل استقرار ویلچر حمل بیمار شرکت‌های هواپیمایی مربوط به پروازتان استفاده کنید. 

پارکینگ فرودگاه اهواز

فرودگاه بین‌المللی اهواز دارای دو پارکینگ است:

  • پارکینگ روزانه به مساحت ۶,۹۰۰ مترمربع با ظرفیت ۲۲۰ خودرو، روبروی ساختمان اداری فرودگاه قرار دارد.
  • پارکینگ شبانه‌روزی با مساحت تقریبی ۱۰هزار مترمربع با ظرفیت ۳۰۰ خودرو (دارای بخش مسقف)، روبروی سالن پروازهای خارجی واقع شده است. 

تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه اهواز

برای آگاهی از اطلاعات پرواز فرودگاه اهواز کافی است با شماره‌های زیر در تماس باشید: 

خط مستقیم: ۰۶۱۳۴۱۰

تلفن گویا: ۱۹۹

سامانه پیام کوتاه: ۱۰۰۰۲۱۹۹ 

وب‌سایت فرودگاه اهواز

وب‌سایت فرودگاه بین‌المللی اهواز تمام اطلاعات مورد نیاز شما در رابطه با مسیرهای پروازی فرودگاه اهواز و لیست پروازها را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

نشانی وب‌سایت فرودگاه اهواز: www.ahwaz.airport.ir

سوالات متداول

۱. فرودگاه اهواز کجاست؟

فرودگاه اهواز در جنوب غربی ایران، استان خوزستان و شهر اهواز و در ۱۱ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد.

۲. آیا فرودگاه اهواز پرواز خارجی دارد؟

فرودگاه بین‌المللی اهواز پروازهایی به مقاصدی همچون دبی، کویت، استانبول و بصره دارد.

۳. فرودگاه اهواز چه امکاناتی دارد؟

این فرودگاه دارای امکاناتی همچون فروشگاه‌های متنوع، خدمات پزشکی و درمانی، بخش اشیا گمشده و پارکینگ شبانه روزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *