تشریفات فرودگاهی در ایران: مقایسه سالن‌های CIP

 سالن‌های CIP در فرودگاه‌های ایران

سالن‌های CIP در فرودگاه‌های ایران

سفرهای هوایی فقط به نشستن در هواپیما و پیمودن مسیر از مبدا به مقصد خلاصه نمی‌شود. هر چند سفر با هواپیما جذاب است، اما فرآیند قبل و بعد از سفر همچون انتظار برای رسیدن زمان پرواز و ایستادن در صف‌های شلوغ گذرنامه، بازرسی چمدان و صدور کارت پرواز می‌تواند استرس‌زا و اعصاب خردکن باشد. به همین دلایل تشریفات فرودگاهی مانند CIP، VIP، فست ترک (Fast Track)، بیزینس لانژ (Business Lounge) و غیره در بهترین فرودگاه‌های جهان و ایران به وجود آمدند تا مسافران بتوانند چند ساعت قبل از پرواز در آرامش از امکانات رفاهی ویژه استفاده کنند. در این مقاله با تشریفات فرودگاهی در ایران و سالن‌های CIP بیشتر آشنا خواهیم شد. ما را تا پایان همراهی کنید.

تشریفات فرودگاهی CIP چیست؟

سرویس CIP، یکی از انواع تشریفات فرودگاهی در ایران و مخفف عبارت Commercially Important Persons است که به «افراد مهم تجاری» در زمینه سفرهای هوایی، سالن‌های تجاری و آژانس‌های مسافرتی اشاره دارد. سی‌آی‌پی، معمولا یک فضا و سالن مجزا از ترمینال عمومی فرودگاه است که «جایگاه تشریفات اختصاصی» نامیده می‌شود. سالن cip، خدماتی همچون پذیرایی با نوشیدنی‌ها و غذای سرد و گرم، اینترنت رایگان، تلویزیون، مجلات روز، صندلی ماساژ، انجام امور اداری مربوط به پرواز، مشایعت تا هواپیما و غیره را به مسافران داخلی و خارجی ارائه می‌دهد. بر خلاف سرویس VIP که فقط به افراد خاص تعلق می‌گیرد، خدمات cip و تشریفات فرودگاهی در ایران برای همه مسافران بیزینس و فرست کلاس و اکونومی در دسترس است.

خدمات تشریفات فرودگاهی cip در ایران

خدمات تشریفات فرودگاهی در ایران در فرودگاه‌های مختلف، معمولا مشابه یکدیگر بوده و فقط از نظر هزینه و کیفیت با هم فرق دارند. خدمات لانژ cip در تمامی فرودگاه به دو بخش خدمات رفاهی سالن تشریفات و امور اداری و عملیاتی پرواز تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • عملیات پرواز از جمله انتظار و بازرسی چمدان، کارت پرواز، گیت گذرنامه (مسافران خارجی) و غیره
  • اخذ ویزای فرودگاهی برای مسافران خارجی
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به اضافه بار، عوارض خروج و غیره در سالن CIP
  • استقبال از مسافر و مشایعت به سالن تشریفات سی‌آی‌پی در پرواز ورودی به فرودگاه مشهد
  • انتقال مسافران از سالن CIP فرودگاه مشهد به هواپیما یا بالعکس با خودروهای اختصاصی
  • امکان استفاده از ترانسفر فرودگاهی (در صورت درخواست)
  • امکان استفاده از پارکینگ اختصاصی CIP (در صورت درخواست)
  • امکان استفاده مستقبلین و مشایعین مسافر از سالن CIP به مدت ۱ ساعت برای پروازهای خروجی و ۳ ساعت برای پروازهای ورودی (در صورت درخواست)
  • انجام فرآیند دریافت ویزای فرودگاهی (در صورت درخواست)
  • امکان استفاده از خدمات ویلچر و بالابر (در صورت درخواست)
  • امکان استفاده از خدمات حیوان خانگی (در صورت درخواست)
  • فضای آرامش بخش و لوکس برای استراحت
  • نشیمن‌های متعدد و صندلی ماساژ
  • میز اردو و پذیرایی با غذاهای متنوع و نوشیدنی‌های گرم و سرد رایگان
  • رستوران‌ با انواع خوراک‌های مناسب برای ساعات مختلف روز
  • نمازخانه
  • اتاق سیگار
  • اتاق کنفرانس برای برگزاری جلسات کاری (در صورت درخواست)
  • اتاق VIP (در صورت درخواست)
  • اتاق سرگرمی کودک
  • فروشگاه‌های انواع مواد خوراکی و نوشیدنی، صنایع دستی و غیره
  • شعبه بانک
  • اینترنت رایگان پرسرعت و نامحدود
  • خدمات مربوط به حیوانات خانگی (در صورت درخواست)
  • سوئیت‌های مبله برای اقامت موقت (در صورت درخواست)
  • گیت‌های اختصاصی گمرک، گذرنامه، پلیس و پذیرش بار برای دور ماندن از انتظار در صف‌های طولانی
  • خدمات تشریفات فرودگاهی CIP در ایران

    خدمات تشریفات فرودگاهی CIP در ایران

    سابقه تشریفات فرودگاهی در ایران

    خدمات فرودگاهی در ایران سابقه‌ای بالای ۲۰ سال دارد. فرودگاه مهرآباد تهران، اولین تشریفات فرودگاهی cip در ایران را در دهه ۷۰ راه اندازی کرد و در سال‌‌های بعد به ویژه در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود فرودگاه‌های بین‌المللی دیگر شهرها همچون فرودگاه مشهد، فرودگاه امام خمینی و غیره شروع به افتتاح جایگاه تشریفات اختصاصی خود کردند. خدمات سی‌آی‌پی در فرودگاه‌های دارای لانژ تشریفات اختصاصی، معمولا توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند و در سفرهای داخلی و بین‌المللی، امکانات لوکس و رفاهی خود را به مسافران ایرانی و غیر ایرانی ارائه می‌کنند.

    کدام فرودگاه‌ها در ایران به سالن cip مجهز هستند؟

    با توجه به اهمیت احترام به مسافر و افزایش آرامش در سفرهای هوایی و فرآیندهای فرودگاهی، فرودگاه‌های شهرهای مختلف در کشور نیاز به داشتن جایگاه تشریفات اختصاصی cip را حس کرده‌اند. خدمات تشریفات فرودگاهی در ایران، در فرودگاه‌های زیر در دسترس هستند:

    سالن CIP فرودگاه امام خمینی

  • سالن CIP فرودگاه امام، بهترین تشریفات فرودگاهی در ایران

    سالن CIP فرودگاه امام، بهترین تشریفات فرودگاهی در ایران

    مجلل‌ترین و بزرگ‌ترین جایگاه‌های تشریفات اختصاصی یا همان CIP Lounge در ایران، متعلق به «فرودگاه امام خمینی» است. بخش CIP فرودگاه امام، یک سالن سه طبقه با امکانات رفاهی لوکس و مجزا از سالن اصلی فرودگاه است که از سال ۱۳۹۱ شروع به کار کرد و به عنوان بهترین تشریفات فرودگاهی در ایران شناخته می‌شود. مسافرین فرست و بیزینس کلاس و اکونومی داخلی و بین‌المللی با خرید خدمات cip فرودگاه امام می‌توانند از فضای آرامش بخش، اتاق سیگار، رستوران‌های متنوع، اتاق‌های VIP، سالن کنفرانس، صندلی ماساژ، اینترنت رایگان و امکانات دیگر برای سپری کردن ساعات قبل و بعد از پرواز استفاده کنند.

    سالن CIP فرودگاه مشهد

  •  سی‌آی‌پی فرودگاه مشهد یکی از قدیمی‌ترین تشریفات فرودگاهی

    سی‌آی‌پی فرودگاه مشهد یکی از قدیمی‌ترین تشریفات فرودگاهی

    یکی از قدیمی‌ترین تشریفات فرودگاهی در ایران متعلق به فرودگاه مشهد است. فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، دومین فرودگاه در کشور بعد از فرودگاه مهرآباد است که جایگاه cip خود را در سال ۱۳۸۸ راه اندازی کرد. به دلیل موقعیت مذهبی و گردشگری شهر مشهد، این فرودگاه محل تردد سفرهای داخلی و خارجی پر تعدادی بوده و روزانه مسافران ایرانی و غیر ایرانی زیادی را پذیرا است. سالن CIP فرودگاه مشهد در یک ساختمان مجزا و در کنار ترمینال اصلی فرودگاه قرار دارد. این سالن دارای دو بخش سرپوشیده با منظره باند فرودگاه و بخش روباز با منظره فضای سبز است و انواع امکانات رفاهی و لوکس را به زائران و دیگر مسافران ارائه می‌دهد.

    سالن CIP فرودگاه مهرآباد

  • سالن CIP فرودگاه مهرآباد

    سالن CIP فرودگاه مهرآباد

    فرودگاه مهرآباد، استارت تشریفات فرودگاهی در ایران را در دهه ۷۰ کلید زد. بعدها جایگاه تشریفات اختصاصی این فرودگاه به فرودگاه امام خمینی منتقل شد، اما دوباره در حوالی سال ۱۳۹۵ جایگاه cip جدید این فرودگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسید. بخش CIP فرودگاه مهرآباد در ترمینال یک واقع است و روزانه به تعداد زیادی از مسافران پروازهای داخلی خدماتی همچون ترانسفر فرودگاهی، ترانسپورت باند فرودگاهی با خودروهای اختصاصی تا پای پلکان هواپیما، استراحت و پذیرایی در سالن تشریفات، گرفتن کارت پرواز، تحویل بار و غیره را ارائه می‌دهد.

    سالن CIP فرودگاه شیراز

جایگاه تازه تاسیس CIP فرودگاه شیراز

جایگاه تازه تاسیس CIP فرودگاه شیراز

 

مدت‌ها نیاز به ارائه خدمات رفاهی به خیل عظیم مسافران داخلی و خارجی از طریق یک جایگاه تشریفات اختصاصی در «فرودگاه دستغیب شیراز» احساس می‌شد. بالاخره در نیمه فروردین سال ۱۴۰۲، سالن CIP فرودگاه بین‌المللی شیراز افتتاح شد تا به توریست‌ها، زائران و افراد پر سفر داخلی و خارجی خدمات ارائه کند. سالن CIP فرودگاه شیراز، جنب سمت راست ترمینال خروجی پروازهای داخلی قرار دارد. مسافران پرتعداد این فرودگاه می‌توانند بدون ایستادن در صف‌های شلوغ ترمینال عمومی، در جایگاه تشریفات استراحت کنند و فرآیند پرواز خود همچون صدور کارت پرواز و گذرنامه را به کارکنان بخش خدمات CIP بسپارند. گیت بازرسی اختصاصی پلیس و سپاه، گیت اختصاصی گذرنامه برای پروازهای بین‌المللی و پذیرایی در لانژ اختصاصی و غیره از امکانات این جایگاه هستند و کیفیت بالا در خدمت رسانی، این جایگاه را به یکی از بهترین تشریفات فرودگاهی در ایران تبدیل کرده است.

سالن CIP فرودگاه تبریز

جایگاه CIP فرودگاه تبریز

جایگاه CIP فرودگاه تبریز

از دیگر فرودگاه‌های پر تردد کشور، فرودگاه تبریز است. لانژ سی‌آی‌پی این فرودگاه به شکل اختصاصی و مجزا از سالن اصلی، در سمت شرقی فرودگاه قرار دارد. CIP فرودگاه تبریز در سال ۱۳۸۳ افتتاح و برای مسافران سفرهای داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته شده است. مسافران ایرانی و غیر ایرانی با رزرو CIP فرودگاه تبریز می‌توانند از خدماتی همچون دریافت کارت پرواز، تحویل و دریافت چمدان، خودروی اختصاصی در باند پرواز، گیت اختصاصی پلیس و گذرنامه (پروازهای بین‌المللی) و امکانات متنوع سالن تشریفات اختصاصی استفاده کنند.

سالن CIP فرودگاه اصفهان

 ارائه خدمات به مسافران داخلی و بین‌المللی در سالن CIP فرودگاه اصفهان

ارائه خدمات به مسافران داخلی و بین‌المللی در سالن CIP فرودگاه اصفهان

یکی دیگر از بهترین جایگاه‌های تشریفات فرودگاهی در ایران، جایگاه CIP فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است. این جایگاه تشریفات اختصاصی در تیرماه سال ۱۳۹۸ توسط شرکت «سپهر اقتصاد» به بهره برداری رسید. این جایگاه با مساحت ۲۰۰۰ متر و با ظرفیت پذیرش سالانه ۳۰۰٬۰۰۰ نفر طراحی شده و دارای بخش اداری، فروشگاه، کافی شاپ، اتاق کودک، پارکینگ خودرو اختصاصی برای استفاده مسافران سفرهای داخلی و بین‌المللی است. سالن CIP فرودگاه اصفهان خدمات با کیفیتی را به مسافران خود ارائه می‌دهد و در لیست تشریفات فرودگاهی در ایران جایگاه مناسبی دارد.

سالن CIP فرودگاه اهواز

فرودگاه اهواز از قدیمی‌ترین تشریفات فرودگاهی در ایران

فرودگاه اهواز از قدیمی‌ترین تشریفات فرودگاهی در ایران

سالن CIP فرودگاه اهواز از قدیمی‌ترین تشریفات فرودگاهی در ایران است که در سالن ۱۳۸۹ راه اندازی شد. به دلیل وجود پالایشگاه‌های نفت و گاز فراوان در استان خوزستان مهندسان، سرمایه گذاران و افراد مهم تجاری بسیاری با فرودگاه اهواز سروکار دارند. جایگاه CIP فرودگاه اهواز ساختمانی مجزا است که در سمت چپ ترمینال پروازهای بین‌المللی قرار دارد. عملیات پرواز و کارهای اداری همچون گرفتن کارت پرواز، حمل و دریافت چمدان، گذرنامه و ویزا (پروازهای بین‌المللی) توسط پرسنل جایگاه انجام می‌شود و مسافران ایرانی و غیر ایرانی می‌توانند چند ساعت قبل و بعد از پرواز را در محیطی آرام با امکانات متنوع سپری کنند.

سالن CIP/VIP فرودگاه کیش

 ارائه همزمان خدمات CIP و VIP در جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه کیش

ارائه همزمان خدمات CIP و VIP در جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه کیش

کیش یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری و تجاری در کشور است که مسافران زیادی را هر ساله جذب زیبایی خود می‌کند. فرودگاه کیش کوچک است و سالن تشریفات اختصاصی آن به شکل مستقل در کنار سالن اصلی واقع شده است. این سالن برای ارائه همزمان خدمات CIP و VIP در نظر گرفته شده است و با ۵۰۰ متر مساحت فضای محدودی دارد. CIP فرودگاه کیش، به عنوان یکی از کوچک‌ترین تشریفات فرودگاهی در ایران، امکانات متنوع همچون ترانسپورت باند فرودگاهی با خوردو اختصاصی و ون هایس، انجام عملیات دریافت کارت پرواز و حمل و تحویل چمدان توسط پرسنل، ترانسفر شهری تاکسی (در صورت درخواست) و غیره را با کیفیت مناسب ارائه می‌دهد. متاسفانه CIP فرودگاه کیش ۲۴ ساعته نیست و فقط از ۹ صبح تا ۱۰ شب خدمات ارائه می‌دهد.

لوکس و با آرامش سفر کنید!

تشریفات فرودگاهی در ایران مثل دیگر فرودگاه‌ها در سرتاسر دنیا راه اندازی شدند تا با کاهش استرس قبل و بعد از پرواز، مسافر لحظات آرامش بخش و منحصر به فردی را از انتظار در فرودگاه تجربه کند. تعداد و نوع خدمات CIP در فرودگاه‌های شهرهای مختلف، با کمی اختلاف معمولا شبیه یکدیگر بوده و تنها فرق در کیفیت خدمات و هزینه خرید این سرویس است. سی‌آی‌پی فرودگاه‌های امام خمینی، مهرآباد و مشهد از پر ترددترین تشریفات فرودگاهی در ایران هستند. از دیگر خدمات فرودگاهی در ایران می‌توان به سالن‌های CIP فرودگاه‌های شهرهای رشت، بندرعباس، کرمانشاه و عسلویه اشاره کرد.

 

سوالات متداول

۱. بهترین تشریفات فرودگاهی در ایران مربوط به کدام فرودگاه است؟

در حال حاضر بهترین و بزرگترین سالن CIP مربوط به فرودگاه امام خمینی است که در سه طبقه مجزا از سالن اصلی فرودگاه، به مسافران سفرهای داخلی و بین‌المللی خدمات ارائه می‌دهد.

۲. اولین تشریفات فرودگاه در ایران در کدام فرودگاه راه‌اندازی شد؟

فرودگاه مهرآباد اولین فرودگاهی بود که در دهه ۷۰ میلادی تشریفات CIP راه اندازی کرد و بعد از یک تعطیلی موقتی، دوباره از سال ۹۵ به بهره برداری رسید.

۳. تشریفات فرودگاهی CIP توسط دولت یا بخش خصوصی اداره می‌شود؟

سالن‌های cip در فرودگاه‌های مختلف توسط بخش خصوصی اداره شده و خدمات ارائه می‌کنند.