راهنمای کامل پرداخت عوارض خروج از کشور

راهنمای کامل پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور چیست؟ عوارض خروج از کشور عوارضی است که برای عبور از فرودگاه از مسافران اخذ می‌شود. این عوارض عموماً برای استفاده از فرودگاه اعمال می‌شود و یکی از عوارضی است که معمولاً در قیمت بلیط هواپیما لحاظ می‌شود. درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور معمولاً برای تعمیر و نگهداری تجهیزات فرودگاهی استفاده می‌شود. بسته به فرودگاه، خطوط هوایی برای فرود یک هزینه دریافت می‌کنند که شامل تسهیلات ورود و استفاده از گیت می‌شود.

آشنایی با عوارض خروج فرودگاهی

عوارض خروج از کشور معمولاً از مسافرانی که از فرودگاه خارج می‌شوند یا از طریق آن متصل می‌شوند، دریافت می‌شود. برخی از فرودگاه‌ها این هزینه‌ها را از مسافران که فرودگاه را ترک نمی‌کنند یا مسافرانی که پرواز اتصالی دارند که در بازه زمانی مشخصی از زمان ورود انجام می‌شود، دریافت نمی‌کنند.

میزان عوارضی که از مسافر اخذ می‌شود به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها داخلی یا بین‌المللی بودن پرواز است. پروازهای بین‌المللی معمولاً عوارض بالاتری دارند. عوارض خروج از کشور برای تامین مالی ساخت، نگهداری و مدیریت فرودگاه‌ها و سیستم‌های هوایی دریافت می‌شود.

کشورها و عوارض خروج فرودگاهی

عوارض خروج فرودگاهی کشورهای مختلف

عوارض خروج فرودگاهی کشورهای مختلف

بسته به جایی که پرواز خود را رزرو می‌کنید و جزئیات ذکر شده در بالا، مالیات فرودگاهی و عوارض خروج و در نتیجه هزینه بلیط شما متفاوت است. کشورهایی که بالاترین مالیات فرودگاهی و عوارض خروج را دارند عبارتند از: ایالات متحده، بریتانیا، فیجی، استرالیا، آلمان و اتریش. اتریش دارای متوسط مالیات فرودگاهی و عوارض خروج ۳۵ دلار است در حالی که فیجی دارای متوسط عوارض و مالیات فرودگاهی ۱۹۸ دلار است. بنابراین، پرواز به داخل و خارج از فیجی هزینه بسیار بیشتری نسبت به پرواز در داخل و خارج از اتریش برای شما خواهد داشت. میانگین عوارض خروج فرودگاهی آمریکا ۴۰ دلار، هلند ۴۴  دلار، استرالیا ۵۵ دلار و آلمان ۴۲/۲ دلار است.

برخی از کشورها تنها زمانی عوارض خروج را دریافت می‌کنند که فردی از طریق مرزهای هوایی خارج شود. در این موارد، عوارض خروج می‌تواند عملاً مانند مالیات مسافر هوایی باشد، اگرچه این عوارض می‌تواند برای پروازهای داخلی نیز اعمال شود که بنابراین عوارض خروج نیستند، زیرا هیچ مرز بین‌المللی عبور نمی‌کند.

قوانین مختلفی برای خرید و پرداخت عوارض خروج اعمال می‌شود، از جمله پرداخت در فرودگاه برای کسانی که قصد پرواز دارند (گاهی اوقات فقط به ارز محلی و گاهی اوقات با کارت اعتباری)، یا با برخی از روش‌های پیش‌پرداخت، یا ممکن است هزینه آن به خطوط هوایی و در قیمت بلیط هواپیما گنجانده شده است. 

عوارض خروج در ایران چگونه و از کی بوجود آمده است؟

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق وب‌سایت سازمان امور مالیاتی

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق وب‌سایت سازمان امور مالیاتی

مجلس ایران در سال ۱۹۸۵، این عوارض را با توجه به شرایط خاص کشور در آن زمان یعنی جنگ ایران و عراق و کمبود بودجه دولتی تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، هر فردی که بخواهد از طریق مرزهای هوایی به خارج از کشور سفر کند، موظف بود مبلغ ۵۰ هزار ریال به خزانه واریز کند. با گذشت زمان، این قانون دائمی شد و هزینه آن به طور پیوسته افزایش یافت. هزینه فعلی ۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال است، اما بر اساس برنامه بودجه جدید اعلام شده، این رقم برای دومین سفر خارج از کشور به ۶ میلیون ریال و سپس به ۸ میلیون ریال برای سایر سفرها در یک دوره ۱۲ ماهه افزایش می‌یابد.

طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران: «آمار گردشگران ورودی به کشور دو برابر گردشگرانی است که از کشور خارج می‌شوند». «پیش از این، حدود ۱۰۰,۰۰۰ ریال از هر عوارض خروج به مرکز میراث فرهنگی ایران تعلق می‌گرفت». 

از چه روش‌هایی می‌توان عوارض خروج را پرداخت کرد؟

راه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

راه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور را از راه‌های مختلفی می‌توان پرداخت کنید. در ادامه به معرفی روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور می‌پردازیم. 

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور عبارتند از:

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور
  1. پرداخت از طریق شعب بانک ملی ایران
  1. پرداخت از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سداد
  1. پرداخت با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد
  1. پرداخت از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی
  1. پرداخت در فرودگاه با دستگاه ATM
  1. پرداخت با اپلیکیشن‌ها: ایوا، پیام‌رسان بله و اپلیکیشن قبضینو

پرداخت آنلاین عوارض خروج

یکی از بزرگترین مشکلات ایرانیان غیر مقیمی که به ایران سفر می‌کنند، پرداخت عوارض خروج از کشور است. این مالیات در سال ۲۰۱۵ برای همه افراد مقیم و غیرمقیم الزامی شد. ایران یکی از کشورهایی است که عوارض خروج را بر قیمت بلیط اعمال نمی‌کند. برخلاف خارج از کشور، تمامی اتباع ایرانی هنگام خروج از کشور باید پیش پرداخت را پرداخت کنند. تا همین اواخر تنها راه برای پرداخت عوارض خروج، مراجعه به بانک ملی و پُر کردن فرم بود. با این حال، اکنون یک سیستم جدید به دو زبان انگلیسی و فارسی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد از طریق یک کارت اعتباری بانکی روی صفحه لمسی پرداخت کنید.

اکثر فرودگاه‌های بین‌المللی ایران دارای چندین «دستگاه پرداخت خروج» هستند که کارت‌های نقدی داخلی را می‌پذیرند، کارت‌های خارجی همچنان از سیستم جدا هستند، بنابراین اگر کارت ندارید از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود کمک بخواهید. 

پرداخت عوارض خروج از کشور با پلتفرم دیجیتال بانک ملی ایران

بانک ملی ایران پلتفرمی آنلاین راه اندازی کرده است که به مسافران امکان پرداخت عوارض خروج را می‌دهد. در حال حاضر این پلتفرم فقط برای خروج از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران قابل استفاده است، اما برای سایر مبادی پروازی در آینده قابل استفاده خواهد بود. مالیات خروج در ایران برای هر فرد طبق فرمول محاسبه شده باید پرداخت شود. این سرویس جدید روند خروج از کشور را آسان می‌کند، زیرا افرادی که به صورت آنلاین پرداخت می‌کنند فقط باید شماره شناسنامه خود را به افسر مربوطه ارائه دهند. قبلاً مسافران برای اثبات پرداخت مالیات خروج باید رسیدهای بانکی خود را نشان می‌دادند. دستگاه‌های پرداخت عوارض خروج در فرودگاه امام خمینی در حال حاضر فقط به زبان فارسی کار می‌کنند. 

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ برای اشخاص مختلف بر حسب تعداد خروج‌هایشان از کشور در همان سال طبق جدول زیر تعیین می‌شود. 

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲
مسافرین عادی
  • سفر اول: ۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال
  • سفر دوم: ۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال
  • سفر سوم: ۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال
زائرین حج تمتع و عمره
  • سفر اول: ۱,۳۲۰,۰۰۰ ریال
  • سفر دوم: ۱,۹۸۰,۰۰۰ ریال
  • سفر سوم: ۲,۶۴۰,۰۰۰ ریال
زائرین عتبات و عالیات
  • سفر اول از مرز هوایی: ۳۷۵,۰۰۰ ریال
  • سفر اول از مرز زمینی یا دریایی: ۱۲۵,۰۰۰ ریال
  • سفر دوم از مرز هوایی: ۴۵۰,۰۰۰ ریال
  • سفر دوم از مرز زمینی یا دریایی: ۱۵۰,۰۰۰ ریال
  • سفر سوم از مرز هوایی: ۴۵۰,۰۰۰ ریال
  • سفر سوم از مرز زمینی یا دریایی: ۱۵۰,۰۰۰ ریال
مرزنشینان
  • سفر اول مرز هوایی: ۷۵۰,۰۰۰ ریال
  • سفر اول مرز زمینی یا دریایی: ۲۵۰,۰۰۰ ریال 
  •  سفر دوم مرز هوایی: ۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال 
  • سفر دوم مرز زمینی یا دریایی: ۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال 
  • سفر سوم مرز هوایی: ۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال 
  • سفر سوم مرز زمینی یا دریایی: ۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال 
ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش
  • سفر اول: ۲,۶۴۰,۰۰۰ ریال
  • سفر دوم: ۲,۶۴۰,۰۰۰ ریال 
  • سفر سوم: ۲,۶۴۰,۰۰۰ ریال 

 

عوارض خروج از کشور برای کودکان

نرخ عوارض محاسبه شده برای کودکان، هیچ تفاوتی با بزرگسالان و سایر افراد ندارد این عوارض به ازای هر فرد با کدملی و بلیط پرواز محاسبه می‌شود. 

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

قانون پرداخت عوارض خروج از کشور شامل همه افرادی می‌شود که برای تفریح یا تجارت به خارج از کشور سفر می‌کنند، اما طبق قانون برخی از گروه‌ها معاف از پرداخت این عوارض هستند. این گروه‌ها شامل چه افرادی می‌شود؟ 

خدمه سفر

اولین گروه معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور، پرسنل شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی دولتی یا خصوصی هستند؛ این افراد به دلیلی جایگاه شغلی خود به صورت مداوم مجبور به سفر و خروج از کشور هستند. 

دانشجویان

دانشجویان، دیگر گروه معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند. البته طبق قانون بین رفت‌وآمدهای دانشجویان باید بیشتر از ۳ ماه فاصله باشد. 

بیماران و جانبازان

بیماران و جانبازانی که با مجوز شورای پزشکی برای مراحل درمانی ملزم به سفر به خارج از کشور هستند، معاف از پرداخت عوارض خروج هستند. 

زائرین کربلا در اربعین

بر اساس مصوبه مجلس، زائرین اربعینی که مطابق تاریخ تعیین شده در گذرنامه از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. 

معافیت سایر افراد

  • پرسنل دولتی که گذرنامه سیاسی یا خدمت دارند.
  • افرادی که از وزارت کار ویزای مخصوص کار دریافت کرده‌اند.

پرداخت عوارض خروج گامی موثر در مسیر توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی

بسیاری از کشورها عوارض خروج را تنها زمانی دریافت می‌کنند که شخصی از طریق مرزهای هوایی خارج شود. این عوارضی است که مسافران برای استفاده از فرودگاه باید بپردازند. عوارض خروج به دلایل مختلف دریافت می‌شود، اما اغلب شامل هزینه‌ای برای نگهداری و تجهیز زیرساخت‌های فرودگاه می‌شود. بسته به اینکه از کدام کشور پرواز می‌کنید، قوانین مختلفی برای پرداخت عوارض اعمال می‌شود. در بسیاری از موارد، عوارض خروج از فرودگاه توسط شرکت هواپیمایی که با آن پرواز می‌کنید دریافت می‌شود و در بلیط پرواز شما لحاظ می‌شود. این روشی است که بسیاری از کشورها از آن استفاده می‌کنند.

با این حال، در بسیاری از کشورها باید عوارض خروج را در میز مهاجرت در فرودگاه یا مستقیماً به شرکت هواپیمایی که با آن پرواز می‌کنید پرداخت کنید. گاهی اوقات عوارض باید به ارز محلی پرداخت شود. اگرچه بسیاری از کشورها به طور فزاینده‌ای مالیات خروج را به دلار آمریکا دریافت می‌کنند.

برای پرداخت عوارض خروج از کشور چه مدارکی مورد نیاز است ؟

پیش از پرداخت این عوارض، باید بدانید به چه مدارکی نیاز دارید. جهت پرداخت الکترونیکی می‌بایست کارت بانکی عضو سامانه شتاب و مشخصات معتبر متقاضی را وارد سامانه مورد نظر کنید.

عوارض خروج پرداخت شده تا چه مدت اعتبار دارد؟

عوارض خروج پرداخت شده فقط تا پایان همان سال معتبر است. درصورتی‌که بعد از پرداخت عوارض، برنامه سفر شما لغو شد، می‌توانید رسید پرداختی به همراه شماره پیگیری را برای سفرهای بعدی در همان سال استفاده کنید.

مدت زمان پرداخت عوارض خروج از کشور

مدت زمان پرداخت عوارض خروج از کشور، حداکثر ۳۰ دقیقه قبل از سفر شما است. برای اینکه سفر شما بدون مشکل پیش برود، توصیه می‌کنیم هر چه سریعتر عوارض خود را از طریق سامانه‌های موجود پرداخت کنید. 

استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور

امکان استعلام وجه پرداختی عوارض خروج از کشور برای تمام افرادی که عوارض خروجی را پرداخت کرده‌اند، وجود دارد. برای این کار شما باید به آدرس سامانه سداد مراجعه کنید و با انتخاب گزینه پیگیری درخواست و ثبت کد ملی، شماره کارت و شماره مرجع خرید، استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور را انجام دهید.

سوالات متداول

۱. عوارض خروج از کشور در ایران چقدر است؟

عوارض خروج از کشور برای مسافرین عادی به ترتیب در سفر اول ۴ میلیون ریال سفر دوم ۶ میلیون ریال و در سفر سوم ۸ میلیون ریال است.

۲. چه کسانی معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند؟

خدمه سفر، دانشجویان، بیماران و جانبازان و زائرین کربلا در اربعین معاف از پرداخت عوارض خروج هستند.

۳. عوارض خروج از کشور به چه دلیلی دریافت و صرف چه اموری می‌شود؟

منابع مالی تامین شده از محل دریافت عوارض خروج از کشور صرف تجهیز و نگهداری تجهیزات فرودگاهی در کشور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *