آمادگی برای پروازهای طولانی‌مدت

آمادگی برای پروازهای طولانی‌مدت

چه در حال سفر ۷ ساعته به اروپا باشید و چه سفری ۱۹ ساعته از طولانی‌ترین پرواز جهان را آغاز کنید، پروازهای طولانی می‌توانند ناراحت‌کننده و خسته‌کننده باشند. مشکلات سفرهای طولانی‌مدت می‌تواند متغیر باشد، و یک سفر برنامه‌ریزی نشده می‌تواند برای خراب کردن روز شما کافی باشد. خوشبختانه، راه‌های ساده‌ای وجود دارد که یک پرواز طولانی را بی‌نهایت قابل‌تحمل‌تر می‌کند که در این مقاله درباره آن بحث خواهیم کرد.

صندلی ایده‌آل خود را انتخاب کنید

رزرو پرواز از قبل، ممکن است به شما شانس بیشتری برای انتخاب صندلی ایده‌آل خود بدهد. اگر پاهای بلندتری دارید، سعی کنید یک صندلی در راهرو انتخاب کنید تا فضای پای خود را به حداکثر برسانید. اگر قصد دارید در طول پرواز خود بخوابید، سعی کنید یک صندلی کنار پنجره انتخاب کنید تا هنگام استراحت چیزی برای تکیه دادن به آن داشته باشید و مسافرانی که سعی در ورود و خروج از ردیف دارند مزاحم نشوند.

لباس راحتی بپوشید

قبل از رفتن به فرودگاه، مهم است که انتخاب لباس خود را در نظر بگیرید. برای یک پرواز طولانی، پوشیدن چند لایه لباس جهت آماده شدن برای تغییرات دمایی که ممکن است در هواپیما رخ دهد، مفید است. لباس‌های راحت کشدار مانند یک شلوار یوگا و یک تی‌شرت گشاد بپوشید. همیشه یک ژاکت به همراه داشته باشید که به راحتی می‌توان آن را پوشید و درآورد. همچنین فراموش نکنید که یک جفت کفش راحت بپوشید که بتوانید در طول پرواز به راحتی آن‌ها را بپوشید و در بیاورید.

کوچکترین وسیله شخصی را که می‌توانید بردارید

مهم نیست چقدر بلند قد یا کوتاه قد هستید، وقتی صحبت از نشستن ساعت‌ها در یک صندلی به میان می‌آید، هر اینچ از جای پا، مقدس است. فضای خود را با یک وسیله شخصی بیهوده بزرگ محدود نکنید، که اگر یک وسیله دستی نیز به داخل هواپیما آورده باشید، مجبور خواهید شد آن را زیر صندلی جلوی خود قرار دهید. 

تنقلات بیاورید یا قبل از سوار شدن مقداری بخرید

غذا و تنقلات مناسب در پرواز

غذا و تنقلات مناسب در پرواز

حتی اگر در پرواز طولانی‌مدت شما شامل وعده‌های غذایی در داخل هواپیما باشد، باز هم ممکن است ارزش آن را داشته باشد که چند خوراکی را بسته‌بندی کنید و همراه خود بیاورید. اغلب حداقل دو وعده غذای کامل و یک میان‌وعده در اواسط پرواز به شما داده می‌شود؛ اما وقتی چراغ‌ها خاموش است، مهمانداران هواپیما پیدا نمی‌شوند، به همین دلیل تنقلات خود را همراه داشته باشید و یک بطری آب در هواپیما همراه خود داشته باشید تا مهماندار شما بتواند آن را پُر کند.

در چمدان خود اضافه وزن نداشته باشید

این یکی از آن نکات پروازهای طولانی‌مدت است که ساده به نظر می‌رسد، اما تقریباً هر بار که به فرودگاه می‌رویم آن را می‌بینیم. خیلی اوقات بسیاری از مسافران وزن خود را برای چمدان‌های چک‌شده‌شان بیشتر می‌کنند و در حالی که دیگران در تلاش برای تحویل دادن هستند، آنها چمدان‌های خود را باز کرده و وسایل خود را مجدداً تنظیم می‌کنند. این کار همیشه استرس بی‌مورد در فرودگاه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بقیه در صف منتظر شما باشند. قبل از بستن چمدان‌های خود، به وزن مجاز خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. پس از بسته‌بندی، چمدان‌های خود را روی ترازو وزن کنید تا مطمئن شوید که در حد مجاز شرکت هواپیمایی خود هستند. اکثر خطوط هوایی برای چمدان‌های چک شده ۲۳ کیلوگرم یا ۵۰ پوند وزن مجاز چمدان دارند. 

از خدمات سی‌آی‌پی استفاده کنید

استفاده از خدمات تشریفاتی سی‌آی‌پی در فرودگاه‌ها سبب می‌شود تا شما سفر آسوده‌تری را داشته باشید. خدمات تشریفاتی شامل طیف گسترده از خدمات نظیر تحویل بار و گرفتن کارت پرواز توسط کارکنان، استفاده از سالن تشریفات فرودگاه برای استراحت به همراه پذیرایی و انواع غذاهای متنوع و نوشیدنی‌های سرد و گرم، ترانسفر فرودگاهی، خدمات ویلچر و… است. استفاده از این نوع خدمات سبب می‌شود تا شما استرس کمتری داشته باشید و خستگی کمتری را در مقایسه با سایر مسافران در فرودگاه تجربه کنید.

در هواپیما بخوابید

خوابیدن در طول پرواز

خوابیدن در طول پرواز

خوابیدن در طول پرواز یک راه آسان برای گذراندن زمان است و همیشه می‌تواند به مبارزه با جت‌لگ (Jet lag) و خستگی کمک کند. اگرچه این ممکن است وسوسه‌انگیز به نظر برسد، شب قبل از پرواز خود را از خواب محروم نکنید. اگر نتوانید در هواپیما بخوابید، وقتی به مقصد می‌رسید، خسته‌تر می‌شوید.

کمربند ایمنی خود را روی پتو ببندید

اگر اصلاً قصد دارید در طول پرواز بخوابید، مطمئن شوید که کمربند ایمنی شما قابل‌مشاهده است. در صورت تلاطم، چراغ کمربند ایمنی روشن می‌شود و خدمه پرواز ممکن است به اطراف کابین بیایند تا بررسی کنند که همه آن را بسته‌اند. اگر در زیر پتو خود کمربند بسته‌اید، جایی که آنها نمی‌توانند آن را ببینند، شما را برای بررسی بیدار می‌کنند.

لوازم ضروری را بسته‌بندی کنید

در حالی که باید سعی کنید اندازه حمل و نقل خود را به حداقل برسانید، چند چیز ضروری وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که در طول پرواز راحت خواهید بود. برای مقابله با دمای سرد در هواپیما یک پتوی مسافرتی بسته‌بندی کنید. همچنین باید یک بالش گردن خوب در نظر بگیرید تا در هنگام استراحت از گردن و سر خود حمایت کند. یک ماسک چشم و یک جفت هدفون یا گوش‌گیر می‌تواند نور اضافی و صدایی که ممکن است مانع به خواب رفتن شما شود را از بین ببرد. همچنین مهم است که حتماً یک جفت جوراب ضخیم بسته‌بندی کنید یا بپوشید تا بتوانید هنگام درآوردن کفش در طول پرواز راحت و بهداشتی بمانید.

آرایش نکنید؛ مرطوب کنید

پرواز طولانی مسابقه زیبایی نیست. به جای آرایش کردن از یک سرم و مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوستتان را درخشان نگه دارد (فقط مطمئن شوید که حجم آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر هستند و می‌توانند از امنیت عبور کنند)، قطره‌های چشمی را برای خنثی کردن سوزش بمالید، و قبل از خشک شدن لب‌هایتان، مقداری بالم لب بزنید.

سلامتی طولانی‌مدت خود را در نظر بگیرید

نشستن در طول یک پرواز طولانی برای ساعت‌ها می‌تواند مسافران را در معرض خطر لخته شدن خون در پاها قرار دهد که به آن ترومبوز ورید عمقی (Deep vein thrombosis) نیز گفته می‌شود. برای جلوگیری از این عارضه مهم است که هر چند ساعت یکبار راه بروید و پاهای خود را بکشید. زمانی که نشسته‌اید از روی هم گذاشتن پاها خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند جریان خون را محدود کند. 

هیدراته بمانید

مسافران در هواپیما به دلیل ارتفاع زیاد و هوای خشک می‌توانند خیلی سریع دچار کم آبی شوند. برای جلوگیری از کم آبی بدن، مطمئن شوید که در طول پرواز خود آب زیادی بنوشید. در حالی که شما مجاز به آوردن مایعات با اندازه بزرگ از طریق بررسی امنیتی در فرودگاه‌ها نیستید، مکان‌های زیادی در کنار دروازه‌های فرودگاه وجود دارد که می‌توانید بطری‌های بزرگ آب بخرید تا در سفر همراه خود داشته باشید. سعی کنید از نوشیدنی‌هایی مانند کافئین که می‌توانند باعث کم آبی بیشتر بدن شوند اجتناب کنید.

هر چند ساعت یکبار از خواب برخیزید تا جریان خون حفظ شود

کابین‌های تحت فشار، اکسیژن کمتری را برای مسافران ایجاد می‌کنند و در طول زمان، علائمی به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون که شامل خستگی، سردرد، اندام‌های متورم و کم‌آبی می‌شود، بروز می‌کنند. بهترین راه حل کش آمدن است. راهرو را بالا و پایین بروید تا جریان خون را افزایش دهید و برخی تمرینات غیر مزاحم مانند چرخاندن شانه‌ها و چرخاندن مچ پا را در صندلی خود انجام دهید. 

مبارزه با هوای خشک

هوای بازیافت شده در هواپیما نه تنها می‌تواند بدن شما را از بین ببرد، بلکه می‌تواند باعث شود چشم‌ها و پوست شما بیش از حد معمول خشک شوند. بالم لب و مرطوب‌کننده‌هایی که به اندازه کافی کوچک هستند، می‌توانند به شما در مقابله با این هوای خشک کمک کنند و پوست شما را هیدراته و شاداب نگه می‌دارند. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید از عینک خود در طول پرواز استفاده کنید تا از خشکی و تحریک چشم جلوگیری کنید. برای حفظ رطوبت و درخشندگی پوستتان در طول سفر، چند دستمال مرطوب صورت و یک ماسک مرطوب‌کننده با خود ببرید.

بهره وری داشته باشید

اگر لپ تاپ خود را همراه خود دارید، ممکن است این فرصت خوبی برای انجام هر کاری باشد که نیاز به انجام دادن دارد. همچنین این کار باعث می‌شود تا شما سریعتر زمان خود را در هواپیما سپری کنید.

خودتان را سرگرم نگه دارید

قبل از سوار شدن به هواپیما، مطمئن شوید که همه دستگاه‌های الکترونیکی شما شارژ شده‌اند و بررسی کنید که آیا شرکت هواپیمایی شما سرگرمی‌های حین پرواز را ارائه می‌دهد یا خیر. اگر قصد پخش موسیقی یا تماشای سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه خود را در دستگاه شخصی خود دارید، مطمئن شوید که از قبل برنامه سرگرمی خود را دانلود کرده‌اید. مهم‌تر از همه، سعی کنید زمانی را که در سفر می‌گذرانید با فعالیت‌هایی پر کنید که معمولاً در خانه برای آن‌ها وقت ندارید. خواندن یک کتاب خوب یا گوش دادن به یک پادکست جذاب می‌تواند زمان سفر شما را سریعتر بگذراند.

از نظر ذهنی آماده و مودب باشید

استرس پروازهای طولانی‌مدت برای همه از جمله مسافران و کارکنان پرواز سخت است. آماده شدن برای واقعیت نشستن ساعت‌ها در هواپیما بسیار مهم است، بنابراین حتماً قبل از شروع کار، استراحت کافی داشته باشید. این نه تنها به سلامت جسمانی شما کمک می‌کند، بلکه به سلامت روان شما نیز کمک می‌کند. استرس، خستگی یا گرسنگی می‌تواند شما را تحریک‌پذیر کند. از آنجایی که همه افراد در هواپیما به احتمال زیاد استرسی مشابه شما را تجربه می‌کنند، قرار گرفتن در فضای مناسب می‌تواند کمک زیادی به حفظ آرامش خود و اطرافیانتان کند. نسبت به همنشینان خود و همچنین خدمه پرواز و کارکنان محترم و مودب باشید.

ساعت خود را در منطقه زمانی جدید خود تنظیم کنید

یکی از نکات مهم برای پروازهای طولانی این است که قبل از فرود ساعت خود را تنظیم کنید! این احتمال وجود دارد که در پروازهای طولانی‌مدت، منطقه زمانی خود را تغییر دهید. وقتی سوار هواپیما می‌شوید، ساعت خود را روی ساعت کشور جدید تنظیم کنید. این به جت لگ کمک می‌کند!

برای جت لگ آماده شوید

چندین کار وجود دارد که می توانید قبل از پرواز انجام دهید تا از جت لگ جلوگیری کنید یا حداقل آن را کاهش دهید. روزهای قبل از پرواز خود را صرف تنظیم الگوهای خواب خود کنید. همچنین می‌توانید پرواز خود را طوری رزرو کنید که در طول روز به مقصد برسد، از توقف‌های خود نهایت استفاده را ببرید و مهمتر از همه، قبل از پرواز استراحت خوبی داشته باشید. 

بعد از پرواز

 استراحت بعد از پرواز

استراحت بعد از پرواز

فقط به این دلیل که با خیال راحت به مقصد خود رسیده‌اید، به این معنی نیست که می‌توانید سلامتی خود را فراموش کنید. در واقع، چند کار مهم وجود دارد که باید انجام دهید. ابتدا، چند ساعت پس از ورود، هوای تازه و آفتاب بگیرید (در صورت امکان). برای یک خواب خوب برنامه‌ریزی کنید و سعی کنید هر چه سریعتر با منطقه زمانی جدید خود سازگار شوید. چرت زدن در وسط روز پس از یک پرواز طولانی وسوسه‌انگیز است، اما در مقابل وسوسه مقاومت کنید و خیلی سریعتر از جت لگ خلاص خواهید شد.

سوالات متداول

  • آیا پروازهای طولانی ۴ خلبان دارند؟

در حالی که برخی از خطوط هوایی برای پروازهای بیش از هفت ساعت به خلبان سوم نیاز دارند، برخی دیگر ممکن است این مدت را تا ۱۰ ساعت افزایش دهند. اگر پرواز بیش از ۱۲ ساعت باشد، خلبان چهارم (افسر دوم) مورد نیاز است.

  • طولانی‌ترین پرواز جهان کدام است؟

در حال حاضر طولانی‌ترین پرواز بدون توقف جهان مسیر بین نیویورک و سنگاپور است. با مسافت محاسبه شده ۱۵۳۴۹ کیلومتر و تقریباً ۱۹ ساعت پرواز، مسیری که توسط خطوط هوایی سنگاپور اداره می‌شود طولانی‌ترین مسیر در جهان است.

  • بعد از یک پرواز طولانی چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

خشکی و تغییرات فشار هوا می‌تواند بر گوش، سینوس‌ها و چشایی شما تأثیر بگذارد. یک پرواز ۳ ساعته می‌تواند تا ۱/۵ لیتر آب از بدن دفع کند. سطح رطوبت کابین هواپیما تا ۴ درصد می‌تواند باعث خشک شدن غشاهای مخاطی بینی، دهان و گلو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *