راهنمای کامل فرودگاه استانبول

راهنمای کامل فرودگاه استانبول

در طول قرن‌ها، فرهنگ‌های بسیاری با استانبول در آمیخته شده‌اند. امروز، می‌توانید با کاوش در محله‌های آن، این شگفتی را از نزدیک تجربه کنید. از مکان‌های مقدس سلطان احمد و ظرافت اروپایی قرن نوزدهمی بی‌اوغلو گرفته تا مُد بالای نیشانتاشی، جامعه کافه‌های پرجنب‌وجوش کادیکوی و خیابان‌های عاشق فوتبال بشیکتاش، به راحتی می‌توان فهمید که چرا مسافران می‌گویند که استانبول فقط یک شهر نیست، بلکه ترکیبی دلنشین از چند فرهنگ است. در این مقاله برای شما مسافران عزیز، راهنمایی برای فرودگاه استانبول دروازه ورود به ترکیه فراهم کرده‌ایم.

فرودگاه جدید بین‌المللی استانبول

فرودگاه بین‌المللی استانبول، فرودگاه اصلی و جدید شهر استانبول ترکیه است که به مسافران بسیاری خدمات‌رسانی می‌کند. این فرودگاه توسط DHMI، اداره کل فرودگاه‌های دولتی ترکیه افتتاح شده و توسط IGA، نهاد فرودگاه بزرگ استانبول اداره می‌شود. این فرودگاه جایگزین فرودگاه قدیمی آتاتورک استانبول شده است که قدمت آن به سال ۱۹۱۱ بازمی‌گردد. به دلیل تقاضا برای حمل و نقل هوایی داخلی و بین‌المللی مشخص شد که فرودگاه آتاتورک امکان گسترش جایی که در آن قرار دارد را ندارد و تصمیم گرفته شد تا یک فرودگاه جدید و مدرن ساخته شود. شمال استانبول، در سمت اروپایی درست خارج از Arnavutköy در استان استانبول، سنگ‌بنای فرودگاه جدید استانبول گذاشته شد.

اطلاعات مهم فرودگاه

شلوغی بیش از حد در فرودگاه آتاتورک استانبول، که یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا به شمار می‌رفت، با این واقعیت تشدید شد که به دلیل ایجاد فضای شهری در اطراف آن، جایی برای توسعه وجود نداشت. بنابراین، ساخت فرودگاه جدید به عنوان یکی از چندین پروژه بزرگ ترکیه در دهه ۲۰۱۲ آغاز شد.

مراسم افتتاحیه فرودگاه جدید استانبول در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ برگزار شد و در ۶ آوریل ۲۰۱۹ تمامی پروازهای تجاری مسافری از فرودگاه قدیمی به جدید منتقل شدند، پس از اینکه تجهیزات در یک بازه زمانی ۴۱ ساعته در حدود ۵ آوریل جابجا شدند. این دو فرودگاه به مدت چند ماه، به طور همزمان در حال فعالیت بودند تا به فرودگاه جدید امکان انجام پروازهای آزمایشی و اصلاح مواردی که نیاز به اصلاح داشت، داده شود. فرودگاه آتاتورک استانبول، اکنون فقط برای حمل و نقل، تعمیر و نگهداری، هوانوردی عمومی، تاکسی‌های هوایی، پروازهای تجاری و همچنین هواپیماهای دولتی و دیپلماتیک باز است.

ساختار فرودگاه استانبول

ساختار فرودگاه استانبول

ساختار فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول بزرگترین فرودگاه اروپا است و زیرساخت قوی، فناوری برتر و تجربه سفر ممتاز آن همچنان مورد تایید نهادهای بین‌المللی است. این فرودگاه در حال حاضر دارای ۵ باند است، اما در مجموع برای ۸ باند برنامه‌ریزی شده است که ۵ باند در حال بهره‌برداری است. ۴ باند دارای سطح آسفالت و باند پنجم دارای سطح آسفالت و بتنی است. این ترمینال بزرگ‌ترین ترمینال جهان است که زیر یک سقف قرار دارد و ظرفیت جابجایی ۹۰ میلیون مسافر در سال را دارد. با این حال فرودگاه هنوز در حال ساخت است و تا سال ۲۰۲۸ ظرفیت ۲۰۰ میلیون مسافر در سال خواهد داشت. فرودگاه استانبول در حال حاضر دارای یک ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی و پنج باند (سه باند اصلی و دو پشتیبان) است که در حال حاضر فعال هستند. 

موقعیت جغرافیایی فرودگاه

فرودگاه آتاتورک یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا بود. از سال ۲۰۱۳، این فرودگاه در بین پنج فرودگاه شلوغ اروپا از نظر ترافیک مسافری قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۷، فرودگاه آتاتورک و سابیها گوکچن، دیگر فرودگاه بین‌المللی استانبول، مجموعاً بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کردند. در مقایسه، شش فرودگاه منطقه لندن به بیش از ۱۵۰ میلیون مسافر در سال خدمات‌رسانی می‌کنند، در حالی که سه فرودگاه منطقه پاریس به حدود ۱۰۰ میلیون مسافر در سال خدمات‌رسانی می‌کنند.

از آنجایی که فرودگاه آتاتورک از سه طرف توسط شهر و از طرف دیگر دریای مرمره محصور شده بود، قادر به گسترش آن برای پاسخگویی به تقاضاهای فزاینده‌ای نبود. بنابراین تصمیم به ساخت یک فرودگاه جدید، به دور از شهر برای اطمینان از فضای کافی گرفته شد. شمال شهر استانبول، در سمت اروپایی درست خارج از Arnavutköy در استان استانبول پروژه ساخت فرودگاه جدید استانبول آغاز شد.

مراحل پروژه‌های عمرانی فرودگاه

مراحل ساخت فرودگاه استانبول

مراحل ساخت فرودگاه استانبول

ساخت فرودگاه در چند مرحله در حال انجام است و فرودگاه و امکانات آن در طول زمان گسترش می‌یابد. مرحله اول شامل ترمینال اصلی، با ظرفیت مسافر سالانه ۹۰ میلیون مسافر و مساحت ۱,۴۴۰,۰۰۰ متر مربع است که آن را به بزرگترین ساختمان ترمینال فرودگاهی جهان زیر یک سقف تبدیل می‌کند. علاوه بر این، فرودگاه دارای سه بلوک فنی برای تعمیر، نگهداری و سوخت رسانی، و همچنین یک برج کنترل ترافیک هوایی، هشت برج کنترل رمپ و آشیانه برای هواپیماهای باری و هوانوردی عمومی خواهد بود. چندین سرویس دیگر نیز در حال اجرا هستند، از جمله بیمارستان‌ها، سالن‌های VIP، نمازخانه‌ها، مراکز همایش، و هتل‌ها. انتظار می‌رود برخی از این پروژه‌ها بخشی از پروژه شهر فرودگاهی استانبول باشند. 

پس از تکمیل کامل تا سال ۲۰۲۷، فرودگاه دارای شش مجموعه باند (در مجموع هشت باند)، ۱۶ تاکسی ون و مجموع ظرفیت مسافری سالانه ۱۵۰ میلیون مسافر خواهد بود. در صورت توسعه کامل تا ظرفیت ۲۰۰ میلیون، فرودگاه چهار ساختمان ترمینال با دسترسی ریلی به هم مرتبط را به نمایش خواهد گذاشت که در مجموع مساحت داخلی ۳,۲۰۰,۰۰۰ متر مربع  را تشکیل می‌دهد. این فرودگاه همچنین دارای ۶,۵۰۰,۰۰۰ متر مربع با ظرفیت پارکینگ ۵۰۰ هواپیما، سالن‌های VIP، امکانات حمل و نقل عمومی و حمل و نقل هوایی، یک ساختمان دولتی و پارکینگ سرپوشیده و روباز با ظرفیت ۷۰,۰۰۰ خودرو خواهد بود. همچنین یک مرکز پزشکی، ایستگاه‌های نجات و آتش‌نشانی هواپیما، هتل‌ها، مراکز همایش، نیروگاه‌ها و تاسیسات تصفیه فاضلاب ساخته خواهد شد. 

سرویس‌های حمل و نقل فرودگاه

سرویس‌های حمل و نقل فرودگاه استانبول

سرویس‌های حمل و نقل فرودگاه استانبول

با افتتاح فاز اول خط متروی فرودگاه در ژانویه ۲۰۲۳، فرودگاه استانبول سرانجام گزینه‌های حمل و نقل متعددی را که از یک فرودگاه بین‌المللی بزرگ انتظار می‌رود، از جمله تاکسی، قطار زیرزمینی، اتوبوس محلی و خدمات اتوبوس راه دور به مسافران ارائه می‌دهد. 

  • اتوبوس

۲۲ مسیر اتوبوس توسط پنج اپراتور تقریباً به صورت شبانه‌روزی از فرودگاه حرکت می‌کنند. دو شرکت اتوبوسرانی ترانسفر بین فرودگاه استانبول و شهر استانبول را انجام می‌دهند. Havaist یک شرکت خصوصی است که ۱۰ مسیر فرودگاه را با مناطق مرکزی و توریستی استانبول متصل می‌کند و با اتوبوس‌هایی با راحتی و فضایی برای چمدان استفاده می‌کند، هاوایست متشکل از ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ ون لوکس با چهل و شش صندلی با فضای زیادی برای چمدان، صفحه‌های پشتی صندلی، وای‌فای داخلی و سوکت‌های برق USB در صندلی است. هزینه سفر کودکان ۱ تا ۵ سال رایگان است. در نقطه مقابل IETT یک شرکت حمل و نقل عمومی است که ۶ مسیر را به مناطق کمتر توریستی اداره می‌کند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وسایل نقلیه این شرکت بیشتر توسط مردم محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فضا و راحتی کمتری دارند، اما نسبتاً ارزان‌تر نیز هستند. بیشتر مسیرهای اتوبوس به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند.

  •  تاکسی

در فرودگاه استانبول سه نوع تاکسی وجود دارد، تاکسی‌های نارنجی (اقتصادی)، تاکسی‌های فیروزه‌ای (راحتی) و تاکسی‌های مشکی (پریمیوم). تاکسی‌های نارنجی و فیروزه‌ای می‌توانند ۴ مسافر را حمل کنند، در حالی که تاکسی‌های مشکی می‌توانند تا ۸ مسافر را جابجا کنند. رنگ نارنجی برای یک وسیله نقلیه کوچک و ابتدایی و یک سواری معمولی ارائه می‌شود. رده فیروزه ای/آبی دارای خودروهایی با راحتی و فضای بیشتر است و کرایه آنها ۱۵ درصد بیشتر از رده نارنجی قیمت دارد، در حالی که رنگ مشکی خدمات لوکس و ممتاز را با کرایه‌ای ۷۰ درصد بالاتر از نارنجی ارائه می‌دهد.

تاکسی‌های رسمی فرودگاه استانبول را می‌توان در نقاط خاصی خارج از ترمینال پیدا کرد و آنها تنها تاکسی‌هایی هستند که به دلایل ایمنی و اطمینان از منصفانه بودن کرایه شان استفاده از آنها توصیه می‌شود.

  • قطار

در حال حاضر هیچ سرویس قطاری در فرودگاه وجود ندارد، اما یک خط متروی جدید در اوایل سال ۲۰۲۲، دیگری در اواخر سال و یک خط قطار که فرودگاه را به هالکالی و سپس با شبکه ریلی آسیایی در گبزه متصل می‌کند، برنامه‌ریزی شده است. 

  • مترو

پس از تاخیر های متعدد، ۷ ایستگاه از خط متروی فرودگاه در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ افتتاح شد، از جمله ایستگاه مترو فرودگاه استانبول. این ایستگاه تقریباً در ۳۰۰ متری ساختمان ترمینال اصلی، درست فراتر از پارکینگ‌های چند طبقه، در توسعه شهر فرودگاهی واقع شده است، اما مستقیماً از طریق پل‌های عابر پیاده و گذرگاه‌های متحرک به ترمینال متصل است. مترو با سرعت، قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن بهترین روش برای رسیدن به شهر است.

  • ماشین کرایه‌ای

اگر قصد دارید برای مدت اقامت خود یک ماشین کرایه کنید، فرودگاه دارای تعداد زیادی شرکت کرایه اتومبیل در محل است که هم زنجیره‌های معروف بین‌المللی و هم شرکت‌های محلی را شامل می‌شود. بسیاری از آنها ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز هستند و دفاتر آنها در سالن ورودی روبروی نقطه ملاقات و درب خروجی ۹ قرار دارد. یک سفر معمولی به یکی از مناطق اروپایی حدود یک ساعت طول خواهد کشید. شرکت‌های کرایه اتومبیل در فرودگاه استانبول در منطقه داخلی ترمینال واقع شده‌اند و همیشه باز هستند.

ترانسفر در فرودگاه استانبول (IST)

  • شاتل‌های هتل

 بسیاری از هتل‌های استانبولُ ترانسفر فرودگاهی را به مهمانان خود ارائه می‌دهند و این یک راه راحت برای انتقال به یا از فرودگاه است. این ترانسفرها از طریق هتل توسط مسافر از قبل سازماندهی می‌شود. وسایل مهمانان از طبقه ۲- جمع‌آوری و حمل می‌شوند. 

  • ترانسفر خصوصی

ترانسفر خصوصی به یا از فرودگاه استانبول ممکن است از قبل رزرو شود و چمدان‌ها و وسایل مشتریان را از طبقه ۲- جمع‌آوری و حمل و نقل آن انجام می‌شود.

امکانات فرودگاه استانبول

 امکانات فرودگاه استانبول

امکانات فرودگاه استانبول

فضاهای خانوادگی

این فرودگاه به گونه‌ای طراحی شده است که برای کودکان و خانواده‌ها مناسب باشد، از جمله مکان‌های پارک خودرو با اولویت خانواده، نقاط بازرسی امنیتی، اتاق‌های حفظ حریم خصوصی، خدمات رایگان کالسکه برای کسانی که نوزادان یک تا دو سال دارند. همچنین در هر سالن یک منطقه بازی برای کودکان وجود دارد.

خدمات بهداشتی

فرودگاه استانبول دارای تعدادی از نقاط خدماتی برای رفع نیازهای بهداشتی مسافران از جمله ایستگاه‌های سلامت سیار، خدمات کمک‌های اولیه / اورژانس، داروخانه‌ها و مرکز تست PCR است.

اتاق‌های مراقبت از نوزاد

مهمانانی که مایل به شیر دادن یا تعویض پوشک نوزادان خود هستند، می‌توانند از یکی از ۹ اتاق اختصاصی مراقبت از نوزاد استفاده کنند که همگی مجهز به صندلی شیردهی و تعویض نوزاد هستند.

باجه اشیا جامانده و گمشده

برای جمع آوری اموال گمشده در محوطه فرودگاه، به دفتر باجه اشیا جامانده و گمشده واقع در روبروی پذیرش و ورودی شماره ۷ در سطح مبدا بروید. اشیا جامانده یا گمشده به مدت ۳ ماه نگهداری می‌شوند و پس از آن مدت در صورت عدم مطالبه دور ریخته می‌شوند به استثناء مواد غذایی است که بعد از ۲۴ ساعت معدوم می‌شوند. 

بخش نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی

دو اتاق حیوانات خانگی و توالت رایگان، که در آن شما می‌توانید نیازهای اولیه حیوانات خانگی‌تان را برطرف کنید.

نمازخانه‌ها

در مجموع ۳ نمازخانه در فرودگاه وجود دارد که در خدمت پیروان همه ادیان است. 

تشریفات فرودگاهی برای مسافران فرودگاه استانبول

این فرودگاه همه نیازمندی‌های مسافران را در نظر گرفته است و از خدمات تشریفات فرودگاهی چه در ترکیه و چه در پروازهای فرودگاه خارج از کشور استفاده می‌کند. شما می‌توانید در فرودگاه امام خمینی علاوه بر تهیه بلیت‌های پرواز به فرودگاه استانبول، مجموعه‌ای از خدمات منحصربه‌فرد مورد نیازتان را از لیست خدمات CIP فرودگاه امام انتخاب کنید و با خریداری آن برای یک پرواز بی‌نظیر به فرودگاه استانبول آماده شوید. حتی هنگام ورود به ایران نیز این خدمت برای شما قابل رزرو است. با خیال راحت تمام فرآیندهای فرودگاهی شما توسط پرسنل متخصص انجام می‌شود، شما با خیال آسوده از مبدا به مقصد خواهید رسید.

سؤالات متداول

۱. فاصله و دسترسی فرودگاه تا شهر استانبول چگونه است؟

فاصله فرودگاه استانبول تا مرکز شهر حدود ۴۰ کیلومتر است. شما برای دسترسی به شهر گزینه‌های متنوعی از سیستم حمل و نقل را در اختیار دارید.

۲. فرودگاه استانبول چه امکاناتی دارد؟

این فرودگاه مجموعه متنوعی از امکانات را تحت عنوان خدمات CIP فرودگاهی به مشتریان خود ارائه می‌دهد از خدمات بهداشتی درمانی گرفته تا فضاهای خانوادگی و بخش نگهداری از حیوانات خانگی.

۳. فرودگاه استانبول چند مسافر را جابه‌جا می‌کند؟

فرودگاه بین‌المللی استانبول آمیخته‌ای از تکنولوژی، دانش و معماری شگفت‌انگیز است که در سال‌های اخیر به یکی از نمادها و جاذبه‌های توریستی کشور ترکیه بدل شده است. همچنین این فرودگاه با جابجایی بیش از ۹۰ میلیون مسافر در سال، جزو مطرح‌ترین فرودگاه‌ها در جهان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *