حمل پت با شرکت هواپیمایی

حمل پت با شرکت هواپیمایی

امروزه اغلب افراد دوست‌ دارند با حیوانات خانگی خود به سفر بروند و به همین دلیل قوانین فرودگاهی در این زمینه کمک بسزایی به مسافران می‌کند تا با شرایط آن به طور کامل آشنا شوند. چون حیوانات خانگی را نمی‌توان برای مدت طولانی تنها گذاشت، افراد تصمیم می‌گیرند که پت (Pet) را با خود به سفر ببرند و از آن‌ها جدا نشوند. البته در سفرهای طولانی کمی این کار دشوارتر است و مشکلاتی را در پی دارد. 

در ایران امکان بردن پت در سفرهای زمینی مانند قطار و اتوبوس فراهم نیست و تنها در صورتی که با وسیله شخصی یا هواپیما به سفر بروید، می‌توانید این موجودات دوست‌داشتنی را می‌توانید با خود به مسافرت ببرید. به همین دلیل سفر بردن آن‌ها کار راحتی نیست. در این مقاله به بررسی شرایط سفر حیوانات با هواپیما می‌پردازیم. 

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در هواپیما 

 پذیرش حیوانات خانگی

پذیرش حیوانات خانگی

حمل حیوانات خانگی با هواپیما بسته به نوع شرکت هوایی کمی متفاوت است و قبل از حمل آن باید از شرایط و قوانین به طور کامل مطلع شوید. اغلب شرکت‌های هواپیمایی به فکر مسافران هستند و شرایطی را برای حمل حیوانات خانگی فراهم می‌کنند تا افراد بتوانند در سفرهای خارجی و داخلی، به همراه خود پت را هم به مسافرت بروند. 

اما قبل از سفر خود بهتر است که از این بابت مطمئن شوید و با ایرلاین مورد نظر خود تماس بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که نمی‌توانید حیوان خانگی یا پرندگان را به داخل کابین ببرید و حتی اگر باکس یا قفس هم داشته باشد، باز هم امکان ورود آن‌ها به کابین وجود ندارد. به دلیل مسائل امنیتی و عدم کنترل آن‌ها در مواقع اضطراری، ورود موجودات زنده به داخل کابین در ایران ممنوع است. 

حمل حیوان خانگی به معنی بلیط خریدن نیست، بلکه به صورت هزینه اضافه بار بر روی بلیط شما محاسبه می‌شود. به همین دلیل هزینه‌های جانبی سفر شماست و نیازی به تهیه بلیط ندارد. گفتنی است که در برخی از پروازهای خارجی مانند ترکیه یا لوفتانزا طبق شرایطی اجازه ورود این موجودات دوست‌داشتنی را به کابین می‌دهند. 

 

قوانین حمل حیوانات خانگی با هواپیما 

 قوانین حمل حیوانات

قوانین حمل حیوانات

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام حمل حیوانات خانگی و پرندگان اطلاع دقیق از شرایط پرواز است؛ در این بین قوانین برخی از شرکت‌های هواپیمایی کمی تفاوت دارد اما در مجموع یک سری از این قوانین به صورت یکسان رعایت می‌شود. 

با توجه به قوانین هواپیمایی ایران، هر مسافر می‌تواند تا ۲ قلاده سگ یا گربه و ۱۰ عدد پرنده را با خود به سفر ببرد. این قوانین برای پروازهای داخلی است و در ایرلاین‌های خارجی قوانین متفاوت است. 

۱. حمل حیوانات خانگی با هواپیما از طریق پایانه‌های مسافری (همراه)

بردن حیوان خانگی از روش پایانه‌های مسافری، فقط برای حیوانات اهلی امکان‌پذیر است؛ به این صورت که در هنگام تهیه بلیط هواپیما باید از شرکت هواپیمایی کد «AVIH» به معنی سرویس حمل موجود زنده را دریافت کنید که در واقع ورود حیوانات به داخل کابین نیست. 

پذیرش این موجودات دوست‌داشتنی در پایانه مسافری انجام می‌شود و بایستی با قفس یا باکس خود به بخش باربری منتقل می‌شوند. مسافران حیوانات خانگی خود را در پایانه مسافری فرودگاه مبدا تحویل می‌دهند و در بخش دریافت بار فرودگاه مقصد تحویل می‌گیرند. در این روش قفس و باکس حیوان خانگی شما نباید از ۵ کیلوگرم بیشتر باشد. 

۲. حمل حیوانات خانگی از طریق پایانه‌های باربری (بدون همراه یا کارگو CARGO) 

یکی دیگر از روش‌های حمل پت، از طریق پایانه‌های مسافربری است. اگر مسافر نتواند حیوان خانگی خود را همراهی کند، از طریق پایانه‌های باربری یا بدون همراه استفاده می‌کند که به آن کارگو می‌گویند. به این صورت که پت چند روز قبل از پرواز به پایانه باربری تحویل داده می‌شود و بعد در فرودگاه مقصد مسافر تحویل می‌گیرد. 

البته در این روش، حیوان خانگی بارنامه می‌شود و از قبل مسافر یا شخصی که برای ترخیص بار می‌آيد، باید در بارنامه مشخص شده باشد. روش غیر همراه برای تمام موجودات اهلی و وحشی انجام می‌شود و پرسنل فرودگاه درجه حرارت و شرایط مناسب برای حمل حیوان خانگی را کنترل می‌کنند. روش کارگو گزینه مناسبی است و نسبتاً هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد. 

۳. حمل حیوانات خانگی در کابین هواپیما 

به طور کلی در ایران شرایط سخت‌گیرانه‌ای نسبت به سایر کشورها وجود دارد و حتی بودن حیوانات خانگی در محیط‌های عمومی ممنوع است؛ اما در پروازهای خارجی شما می‌توانید بسته به شرایط شرکت‌ هواپیمایی حیوان خانگی را با خود به کابین ببرید. 

در ایرلاین‌هایی مانند ترکیش، لوفت هانزا و امارات و قطر امکان حمل حیوانات خانگی در کابین نیز وجود دارد. البته باز هم بهتر است برای بردن گربه یا سگ خود سوال بپرسید تا با خیال راحت سفر کنید. برای بردن بچه‌ گربه‌ها بایستی سن آن‌ها حداقل ۷ هفته‌ باشد و امکان سفر حیوانات کوچک‌تر وجود ندارد. 

۴. حمل پرنده با پروازهای داخلی 

پرندگان از جمله حیوانات خانگی محسوب می‌شود که مسافران می‌توانند تا ۱۰ عدد پرنده را با خود حمل کنند. این پرندگان اگر در قفس مخصوص خود قرار داشته باشند می‌توان از طریق روش کارگو ارسال شوند. البته اگر پرندگان قیمت بالایی داشته باشند شرکت‌های هواپیمایی مسئولیت آن‌ را قبول نمی‌کنند.

بهتر است که در طول پرواز از قفس مناسبی استفاده کنید که پرنده اذیت نشود. حتماً قبل از پرواز به پرنده آب‌وغذا بدهید تا در طول پرواز گرسنه نشود و در کف قفس از پوشال یا پارچه استفاده کنید تا بتواند به راحتی کف قفس بنشیند. 

۵. شرایط باکس حیوانات خانگی و قفس پرندگان زینتی

یکی از قوانین پروازهای داخلی، راحت‌ بودن حیوانات در پرواز است؛ برای سگ‌ و گربه در باکس، بستن قلاده و یا پوزه‌بند ممنوعیت دارد. همچنین باکس یا قفس باید به اندازه سگ و گربه و یا پرندگان جا داشته باشد و مناسب با ابعاد حیوان خانگی انتخاب شود و در غیر این صورت از ورود آ‌ن‌ها جلوگیری می‌شود. باکس باید بزرگ، محکم و دارای منافذ تهویه باشد تا حیوان اذیت نشود. 

در صورت ناآرام بودن حیوان خانگی پرسنل باید مطلع باشند تا دچار گاز گرفتگی یا نیش‌زدگی نشوند. زیر باکس یا قفس نباید چرخی وجود داشته باشد و به طور کامل تمام اطلاعات مسافر مانند نام کامل،‌ن شانی و شماره تماس با برچسب بر روی قفس یا باکس مشخص شود. 

مدارک مورد نیاز برای حمل حیوانات خانگی 

در هنگام حمل حیوان خانگی بایستی مدارکی را از قبل آماده کنید تا به شرکت هواپیمایی تحویل دهید و در فرودگاه دچار مشکل نشوید. در برخی از پروازهای خارجی دوستان پشمالوی شما در قرنطینه قرار می‌گیرند تا از سلامتی آن‌ها مطمئن شوند. در ادامه به معرفی این مدارک بیشتر می‌پردازیم. 

مدارک حمل حیوانات خانگی برای پروازهای داخلی 

  • شناسنامه حیوان خانگی 
  • برگه واکسیناسیون معتبر
  • اصل برگه کرایه حمل پت 
  • فرم درخواست حمل موجود زنده به صورت تکمیل شده

مدارک مورد نیاز حمل حیوانات خانگی در پروازهای خارجی 

  • شناسنامه یا گذرنامه حیوان خانگی
  • برگه پرداخت کرایه حمل
  • گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی از دامپزشکی دولتی کشور مبدا 
  • تایید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه
  • برگه تست خون برای اندازه‌گیری آنتی‌بادی هاری
  • فرم درخواست حمل موجود زنده به صورت تکمیل شده
  • مدارک انگل تراپی
  • مدارک واکسیناسیون

هزینه حمل حیوان خانگی 

هزینه حمل حیوانات خانگی

هزینه حمل حیوانات خانگی

همانطوری که گفته شد برای حمل حیوانات خانگی نیازی به پرداخت هزینه‌ای مجزا نیست و افراد می‌توانند با پرداخت هزینه اضافه بار، شرایط را برای حمل این موجودات دوست‌داشتنی فراهم کنند. اغلب ایرلاین‌های داخلی براساس وزن حیوان خانگی و قفس یا باکس هزینه اضافه بار را تخمین می‌زنند. هزینه اضافه بار بسته به نوع حیوانات خانگی متفاوت است و میزان آن متفاوت محاسبه می‌شود. 

اما هزینه حمل حیوانات خانگی به صورت مجزا از میزان بار مجاز مسافران محاسبه می‌شود و حتی اگر مسافران به همراه خود بار هم نداشته باشند،‌ باز هم موظفند هزینه حمل حیوان خانگی خود را به صورت جداگانه پرداخت کنند. مبلغی هم به عنوان کارگزاری به هزینه حمل حیوان خانگی اضافه می‌شود و البته این مخارج در پروازهای خارجی براساس تعرفه کشور مقصد متفاوت است. 

تعرفه حمل حیوانات خانگی با پروازهای داخلی 
پرندگان خانگی  وزن پرنده + وزن قفس × ۴  = … کیلوگرم اضافه بار 
حیوانات خانگی  وزن حیوان‌ + وزن باکس × ۴ = …. کیلوگرم اضافه بار 

 

نکاتی درباره حمل موجود زنده با هواپیما

حمل موجود زنده

حمل موجود زنده

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که بهتر است قبل از پرواز برای آن آماده شوید. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا پروازی راحت‌تر و بدون استرس را همراه با حیوان خانگی خود تجربه کنید. 

  • قبل از انتخاب شرکت هواپیمایی بهتر است که از قبل با شرایط و قوانین حمل حیوانات خانگی مطلع شوید؛ پس حتماً با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید و صحبت کنید. 
  • از دفتر فروش بلیط کد AVIH یا سرویس حمل موجودات زنده را تهیه کنید.
  • ۲۴ ساعت قبل از پرواز با فرودگاه تماس بگیرید و زیر و بم کار را به طور بپرسید تا مسئله‌ای پیش نیاید. 
  • به دلیل زمان‌بر بودن پذیرش حیوان خانگی و انجام امور پرواز، حتماً ۳ ساعت قبل از پرواز خارجی و ۲ ساعت قبل از پرواز داخلی در فرودگاه حاضر باشید. 
  • چند ساعت پیش از پرواز غذای سبک به پرنده یا حیوان خانگی خود بدهید تا در طول پرواز دچار مشکلی نشود. 
  • اگر پرواز شما بیشتر از ۲ ساعت طول می‌کشد باید غذای بیشتری به حیوان خود بدهید تا دچار سستی و ضعف نشود. 
  • اندازه باکس و قفس باید مناسب باشد و پرنده و موجودات زنده به راحتی در آن جای بگیرند. زیر قفس یا باکس نباید چرخی وجود داشته باشد.

ایرلاین داخلی مجاز برای حمل حیوانات خانگی 

در حال حاضر تنها شرکت هوایی که اجازه حمل حیوانات خانگی را به صورت کارگو می‌دهد، ایرلاین ماهان است. این شرکت هواپیمایی امکان حمل حیوانات خانگی را از طریق پایانه باربری را فراهم می‌کند. البته ماهان ایر هم قوانینی دارد که از قبل باید از آن مطلع شوید. 

ایرلاین ماهان امکان حمل حیوانات خانگی گران‌قیمت یا با ارزش معنوی زیاد را نمی‌دهد. حیواناتی که بوی تند و زننده داشته باشند و یا ظاهر باکس و قفس مناسب نباشند، از ورودشان جلوگیری می‌شود. البته به جز ماهان، پروازهای آسمان و ایران ایر امکان حمل حیوانات خانگی را فراهم می‌کنند؛ اما به صورت حمل مسافری است و تنها ماهان ایر از طریق کارگو امکان حمل موجودات زنده وجود دارد. 

فرودگاه امام خمینی و شرایط حمل حیوانات خانگی در جایگاه تشریفات CIP 

مسافرانی که از خدمات CIP فرودگاهی استفاده می‌کنند، در فرودگاه امام خمینی و سایر فرودگاه‌های ارائه‌دهنده این خدمات، امکان حمل پت خود را دارند؛ فقط کافیست در زمان رزرو cip فرودگاه امام، خدمت حمل حیوان خانگی را نیز خریداری کند و هزینه‌ای مازاد پرداخت کنند. در این صورت همکاران ارائه‌دهنده خدمات CIP فرودگاهی، در مراحل پذیرش حیوان خانگی به مسافر کمک می‌کنند. آنها با دریافت  مدارک پذیرش حیوان خانگی از شما و تحویل آن به قسمت بار، امور مربوط به پرواز پت شما را هماهنگ می‌کنند و دیگر نگرانی بابت مراحل پذیرش حیوان خانگی برایتان به وجود نمی‌آید.

البته کلیه قوانین فرودگاهی درباره پذیرش حیوان خانگی همراه مسافر، در سالن سی‌آی‌پی نیز به طور کامل وجود دارد و هیچ تفاوتی در اجرا ندارند؛ صرفاً پرسنل متخصص تشریفات فرودگاهی این مراحل را برای مسافرانی که این خدمت را از طریق خدمات CIP فرودگاهی تهیه کرده باشند، انجام می‌دهند. در پروازهای و ورودی فرودگاه امام خمینی نیز مشکلی وجود ندارد و در صورت کامل بودن مدارک، بعد از معاینه توسط پزشک امکان ترخیص حیوان خانگی وجود دارد. 

 

شرایط حمل حیوان خانگی در سالن‌های CIP سایر فرودگاه‌ها

در سالن‌های سی‌آی‌پی فرودگاه‌های داخلی نیز امکان حمل حیوان خانگی با شرایط ویژه‌ی هر فرودگاه برقرار است. بهتر است قبل از بردن حیوان خانگی خود به فرودگاه از امکان حمل آن اطمینان حاصل کنید و یا از طریق خدمات CIP فرودگاهی این خدمت را نیز تهیه کنید تا با کمترین دردسر حیوان خانگی خود را همراه داشته باشید.

جمع‌بندی 

در این مقاله به بررسی حمل حیوانات خانگی با هواپیما پرداختیم؛ قبل از انجام پرواز بهتر است که با قوانین و شرایط حمل موجودات زنده به خوبی آشنا شوید تا بدون استرس به مقصد برسید. به طور کلی قوانین شرکت‌های هواپیمایی با هم تفاوت‌هایی دارد و بهتر است از شرکت هواپیمایی شرایط را جویا شوید. حمل حیوانات خانگی نیازی به بلیط ندارد و به عنوان اضافه بار هزینه آن محاسبه می‌شود. همچنین شما نمی‌توانید پرندگان و یا موجودات زنده را با خود به کابین هواپیمای ببرید و باید از طریق پایانه مسافربری و یا پایانه باربری حمل این موجودات دوست‌داشتنی انجام شود. در حال حاضر بهترین شرکتی که امکان حمل موجودات زنده را به صورت کارگو فراهم می‌کند، ماهان ایر است. 

 

سوالات متداول 

۱. آیا امکان حمل حیوانات خانگی به کابین هواپیما وجود دارد؟

در پروازهای داخلی این امکان وجود ندارد اما در پروازهای خارجی مانند ترکیه، قطر،‌ دبی می‌توان به درون کابین برد. 

۲. کارگو به چه معناست؟

به معنی حمل حیوان خانگی بدون همراه و از طریق پایانه باربری است. 

۳. امکان  حمل حیوانات خانگی به چند طریق ممکن است؟‌

به دو طریق می‌توان موجودات زنده را با خود به مسافرت ببرید، حمل از طریق پایانه مسافری و حمل از طریق باربری. 

۴. کدام روش برای حمل حیوانات خانگی مقرون‌به‌صرفه‌تر و مطمئن‌تر است؟

حمل از طریق پایانه مسافری گزینه بهتری محسوب می‌شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *