بازرسی امنیتی فرودگاه

بازرسی امنیتی فرودگاه

در هر فرودگاهی، بازرسی امنیتی انجام می‌شود. امنیت مسافرین در فرودگاه اهمیت زیادی دارد. در بازرسی امنیتی، اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد. قبل از سفر هوایی، بهتر است که با قوانین مرتبط با بازرسی امنیتی فرودگاه بیشتر آشنا شوید. در این صورت، در هنگام حضور در فرودگاه، با مشکل امنیتی مواجه نمی‌شوید و مشمول پرداخت جریمه و هزینه اضافی نخواهید شد. در این مطلب به صورت کلی درباره اقدامات امنیتی در فرودگاه‌ها، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

آنچه باید درباره بازرسی امنیتی فرودگاه در ایران بدانید

 بازرسی امنیتی فرودگاه در ایران

بازرسی امنیتی فرودگاه در ایران

به صورت کلی، فرودگاه‌ها قوانینی را برای امنیت مسافران در نظر گرفته‌اند. آشنایی با این قوانین برای هر مسافری لازم و ضروری است. شما به عنوان مسافر باید درباره بازرسی امنیتی فرودگاه در ایران، اطلاعات لازم را داشته باشید. این نکات عبارتند از:

تمام مایعات را نمی‌توانید در چمدان خود حمل کنید

در بخش امنیتی فرودگاه، قوانینی برای نگهداری و حمل مایعات وضع شده است. براساس این قوانین، مسافران قادر نیستند که بیشتر از ۱۰۰ میلی‌متر مایعات را حمل کنند. به علاوه، مایعات باید در داخل بطری‌های بسته‌بندی شده نگهداری شوند. اگر حجم مایعات از مقدار مجاز بیشتر باشد، ماموران امنیتی از ورود شما به هواپیما جلوگیری می‌کنند. بنابراین، قبل از ورود به فرودگاه، حجم مایعاتی از قبیل ادکلن را اندازه‌گیری کنید تا با مشکل امنیتی مواجه نشوید. مایعات را در بسته‌بندی مناسب قرار دهید. تمام مایعات باید در بطری‌هایی مخصوص و در کیسه پلاستیکی شفاف قرار داشته باشند.

از به همراه داشتن اشیاء برنده و تیز اِجتناب کنید

برخی از‌ اشیاء تیز و برنده را نباید در چمدان خود حمل کنید. از به همراه داشتن وسایلی از قبیل چاقو و اسلحه در هواپیما اِجتناب کنید. اگر وسایل برنده غیرمجاز را همراه خودتان به کابین هواپیما حمل کنید، مشمول پرداخت جریمه می‌شوید. پس حتماً قبل از ورود به فرودگاه، تمام اشیاء تیز و برنده غیرمجاز را دور بیندازید. حمل وسایل برنده دیگر مانند سوزن خیاطی، موچین، ناخن‌گیر، تیغ و قلاب هیچ ممنوعیتی ندارد.

اشیاء فلزی را با خود به کابین هواپیما حمل نکنید

یکی از اقدامات امنیتی که باید قبل از ورود به فرودگاه انجام دهید، عدم استفاده از وسایل و‌ اشیاء فلزی است. بنابراین، قبل از ورود به فرودگاه، از پوشیدن کمربند‌های فلزی، ساعت و جواهرات اِجتناب کنید. در صورت استفاده از وسایل فلزی، دستگاه اشعه ایکس هشدار می‌دهد. با اعلام هشدار دستگاه، ماموران امنیتی از ورود مسافران به مراحل بعدی جهت ورود به گیت پرواز جلوگیری می‌کنند.

از همراه داشتن سیگار الکتریکی در هواپیما اِجتناب کنید

در غربالگری امنیتی، وسایلی که مسافران حمل می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود که از به همراه داشتن سیگار الکتریکی در هواپیما خودداری کنید. حمل سیگار الکتریکی در هواپیما می‌تواند خطر انفجار را افزایش دهد. خطر انفجار می‌تواند سلامت مسافرین و پرسنل را به خطر بیندازد. بنابراین، به همراه داشتن سیگار الکتریکی در هواپیما ممنوعیت دارد.

حمل حیوانات به کابین هواپیما ممنوع است

اگر قصد دارید که به همراه حیوان خانگی خود با هواپیما سفر کنید، به قوانین فرودگاه‌ها توجه داشته باشید. فرودگاه‌ها برای نگهداری حیوانات، قوانین و ممنوعیت‌هایی را در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید حیوان خانگی خود را در داخل کابین هواپیما نگهداری کنید. در برخی از هواپیما‌ها، محلی برای نگهداری حیوانات تا زمان رسیدن به مقصد در نظر گرفته شده است.

مدارک شناسایی باید بررسی شوند

مدارک شناسایی و هویتی از قبیل کارت ملی و کارت پرواز در بازرسی امنیتی فرودگاه بررسی می‌شوند. در صورتی که ماموران متوجه جعلی بودن یا هرگونه اشتباه در اسناد شوند، از پرواز شما با هواپیما جلوگیری می‌شود. بنابراین، به هیچ عنوان از مدارک جعلی و تقلبی هویتی استفاده نکنید.

پروسه امنیتی فرودگاه

 امنیت مسافران هواپیما

امنیت مسافران هواپیما

در سال‌های اخیر، قوانین سفر هوایی تغییر کرده است. اگر قصد پرواز را دارید، باید بدانید که بیشتر این تغییرات در‌ ایست بازرسی امنیتی فرودگاه رخ داده است. اگر قصد پرواز با هواپیما را دارید، توصیه می‌شود که با این قوانین جدید سفر هوایی آشنا شوید. منظور، قوانینی است که در‌ایستگاه‌های بازرسی امنیتی فرودگاه اجرا می‌شوند.
وقتی صحبت از بازرسی امنیتی فرودگاه می‌شود، مسافران فقط به یک ایست بازرسی فکر می‌کنند؛ اما واقعیت این است که در واقع سه ایست بازرسی وجود دارد. در اولین ایست بازرسی، کارت‌های شناسایی، مدارک و بلیط هواپیما چک می‌شود. در مرحله بعد، اقلام موجود در چمدان‌های شما به صورت دستی بررسی می‌شوند. این بررسی‌ها به صورت کامل انجام می‌شوند.

در مرحله بعد، باید از‌ ایستگاه اصلی بازرسی عبور کنید. در‌ ایستگاه اصلی بازرسی، چمدان‌ها توسط دستگاه اشعه ایکس بررسی می‌شوند. از به همراه داشتن اقلام ممنوعه برای ورود به هواپیما خودداری کنید. بنابراین، باید با لیست اقلام ممنوعه قبل از ورود به هواپیما آشنا شوید. سپس برای بررسی بدنی باید از یک فلزیاب هم عبور کنید. در این مرحله با استفاده از اسکنر، بدن مسافر بازرسی امنیتی می‌­شود. در مرحله آخر، هنگام ورود به گیت پرواز باید کارت پرواز را به ماموران و پرسنل هواپیما نشان دهید.

در پروسه بازرسی، کدام مدارک چک و بررسی می‌شوند؟

بازرسی در هواپیما

بازرسی در هواپیما

در پروسه بازرسی، مدارک و اسناد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. در واقع، ماموران امنیتی، هر یک از مدارک را از نظر صحت اطلاعات بررسی می‌کنند. بنابراین، از به همراه داشتن مدارک و اسناد جعلی برای سفر با هواپیما اِجتناب کنید. برای تسریع روند رسیدگی بازرسی مدارک، باید حتماً اسناد را از قبل آماده کنید و در دسترس داشته باشید.

در حین بررسی‌های امنیتی در فرودگاه چه اتفاقی می‌اُفتد؟

فرآیند غربالگری امنیتی فرودگاه شامل چندین مرحله ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید، ارائه مدارک سفر و کارت پرواز به کارکنان امنیتی است. سپس وسایل شخصی و چمدان‌ها بازرسی می‌شوند. بازرسی بدنی نیز جزو سایر اقداماتی است که در بررسی امنیتی انجام می‌شود. با توجه به زمان‌های انتظار طولانی، توصیه می‌شود که زودتر به فرودگاه برسید. برای پروازهای طولانی خارجی، توصیه می‌کنیم تا سه ساعت قبل از حرکت به فرودگاه برسید. در حالی که برای پروازهای داخلی، معمولاً دو ساعت قبل از حرکت باید وارد هواپیما شوید.

چگونه امنیت فرودگاه‌ها تأمین می‌شود؟

مقامات امنیتی برای رفاه حال مسافرین و خدمه پرواز، قوانین متفاوت را تعیین کرده‌اند. توجه به هر یک از این قوانین، در فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی حائز اهمیت است. امنیت فرودگاه بر اساس قوانین مختلف تأمین می‌شود. بازرسی‌های امنیتی مختلف برای حفظ امنیت مسافران و پرسنل فرودگاه انجام می‌شوند. چمدان‌های مسافران را با اشعه ایکس برای بررسی اشیاء و وسایل خطرناک چک می‌کنند. مسافران باید به قوانین مربوط به حمل بار و چمدان نیز توجه کنند. بنابراین، قوانین عمومی را درباره وزن چمدان‌ها، اقلام ممنوعه و مجاز در نظر بگیرید.

با خدمات CIP چه فرایندی در بازرسی رخ می‌دهد؟

با رزرو خدمات سی‌آی‌پی ، پروسه بازرسی برای مسافران با سرعت بیشتری انجام می‌شود. اگر خدمات سی‌آی‌پی را رزرو کنید، پروسه مربوط به بازرسی مدارک توسط پرسنل انجام می‌شود. در این صورت، مسافران فرودگاه لازم نیست که وقت خود را برای ماندن در‌ ایست بازرسی هدر دهند. پروسه بررسی مدارک، وزن‌کشی و بررسی چمدان‌های مسافران توسط پرسنل هواپیما انجام می‌شود. آیا حوصله رسیدگی به امور پرواز از قبیل بررسی چمدان‌ها و مدارک را ندارید؟ در صورت سپردن پروسه بازرسی امنیتی و غربالگری به پرسنل فرودگاه، لازم نیست که وقت اضافی را صرف ایستادن در صف‌های انتظار کنید. 

نکاتی که باید درباره بازرسی امنیتی بدانید

قوانین سفر با هواپیما

قوانین سفر با هواپیما

عبور از ایستگاه امنیتی فرودگاه می‌تواند سخت و دشوار باشد؛ اما دانستن قوانین امنیتی، این پروسه را آسان‌تر خواهد کرد. در بازرسی امنیتی فرودگاه باید به نکاتی توجه کنید. در‌ ایستگاه‌های امنیتی، مسافران تحت غربالگری‌های مختلف قرار می‌گیرند. نکاتی که باید درباره بازرسی امنیتی فرودگاه بدانید، عبارتند از:

  • لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های بزرگ را از کیف خود خارج کرده و در سینی اشعه ایکس قرار دهید.
  • از کمربند، ساعت و‌ اشیاء فلزی هنگام بازرسی بدنی استفاده نکنید.
  • پودر‌ها، مایعات‌ها و ژل‌ها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.
  • مدارک شناسایی را برای بررسی توسط ماموران امنیتی در دسترس نگه دارید.
  • از حمل مایعات بیشتر از ۱۰۰ میلی‌متر در چمدان خودداری کنید.

سخن آخر

پس از تحویل گرفتن و تحویل چمدان‌ها، وقت آن است که از بخش امنیت فرودگاه عبور کنید. تابلو‌ها، سالن ورودی و خروجی بخش امنیتی را نشان می‌دهند؛ اما اگر مطمئن نیستید، می‌توانید درباره جایگاه بازرسی و غربالگری، اطلاعات لازم را از مامورین امنیتی بپرسید. در بخش امنیتی فرودگاه از مسافران خواسته می‌شود که چمدان‌ها را در دستگاه اشعه ایکس قرار دهند تا از نظر وجود کالا‌های خطرناک بررسی شود. همچنین، خود فرد باید از فلزیاب هم عبور کند. به علاوه، بررسی مدارک هم توسط مامورین انجام خواهد شد.
فرآیند غربالگری امنیت فرودگاه، آزاردهنده و زمان‌بر است. عبور از بخش امنیتی فرودگاه ممکن است که برای برخی از افراد چالش‌برانگیز باشد؛ اما هدف از انجام غربالگری امنیتی، پرواز مسافران با آسودگی خاطر و امنیت بیشتر است. بنابراین، در هر فرودگاهی باید اقدامات امنیتی برای رفاه حال مسافرین و حفظ امنیت آنها صورت بگیرد. مقامات امنیتی، حمل برخی از لوازم را در هواپیما ممنوع کرده‌اند. بنابراین، اگر مسافران قوانین وضع شده را رعایت نکنند، مشمول جریمه یا لغو پرواز می‌شوند. به همین خاطر، برای سرعت بخشیدن به روند غربالگری امنیتی در فرودگاه و جلوگیری از جریمه، قوانین فرودگاه‌ها را مطالعه کنید.

اگر مسافران، خدمات تشریفاتی را رزرو کنند، لازم نیست که وقت خود را صرف‌ایستادن در صف‌های بازرسی چمدان و مدارک کنید. پروسه بررسی مدارک و چمدان‌ها توسط پرسنل فرودگاه انجام می‌شود. بنابراین، رزرو خدمات سی‌آی‌پی، برای تجربه سفری متفاوت و آرامش‌بخش لازم و کاربردی است. شما می‌توانید خدمات تشریفاتی هر یک از فرودگاه‌های بین‌المللی و داخلی را از طریق رویال سی‌آی‌پی رزرو کنید.

سوالات متداول

  • چرا بخش امنیتی فرودگاه راه‌اندازی شده است؟

بخش امنیتی فرودگاه برای حفظ امنیت مسافران و پرسنل و رفاه حال آن‌ها راه‌اندازی شده است.

  • آیا حمل مایعات در بخش امنیتی فرودگاه مجاز است؟

حمل تمام مایعات در فرودگاه مجاز و قانونی نیست. حمل مایعات با وزن بیشتر از ۱۰۰ میلی‌متر در فرودگاه غیر مجاز و ممنوع است.

  • آیا خدمات سی‌آی‌پی، تاثیری در رفاه حال مسافران هواپیما دارند؟

بله؛ پروسه بررسی مدارک، چمدان‌­ها و غربالگری برای مسافرانی که از خدمات سی‌آی‌پی  استفاده می‌­کنند، راحت‌­تر خواهد بود.

  • آیا در فرودگاه‌ها، سالن مخصوص خدمات خاص و تشریفاتی وجود دارد؟ 

بله؛ هر یک از فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی، دارای سالن‌های مخصوص و مجهز برای ارائه خدمات تشریفاتی و ویژه به مسافرین هستند.

  • آیا حجم مشخصی برای بار چمدان‌ها در فرودگاه‌ها تعیین شده است؟ 

بله؛ وزن چمدان‌ها باید نرمال و طبیعی باشد. در غیر این صورت، مسافر باید مبلغی را برای جریمه بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *