سرویس ویلچر در سالن CIP

سرویس ویلچر در سالن CIP

در سالن سی‌آی‌پی فرودگاه، خدمات مختلفی به مسافرین عرضه می‌شود. یکی از این امکانات، ارائه سرویس ویلچر در سالن CIP است. همه افرادی که قصد سفر با هواپیما را دارند، شاید از شرایط جسمی مناسبی برخوردار نباشند. بنابراین، این افراد برای منتظر ماندن در صف‌های انتظار باید از ویلچر استفاده کنند. اما برای استفاده از این نوع خدمت، باید از قبل، سرویس ویلچر هواپیما را رزرو کنید. بعد از رزرو این نوع خدمت می‌توانید در سالن تشریفات فرودگاهی از ویلچر استفاده کنید. آیا می‌دانید تشریفات فرودگاهی چیست؟ تشریفات فرودگاهی، به خدماتی اطلاق می‌شود که برای رفاه بیشتر مسافران ارائه می‌شوند.

رزرو خدمات ویلچر فرودگاه

یکی از امکانات بخش CIP، ارائه انواع ویلچر به مسافرین است. این نوع خدمت بیشتر به مسافرینی ارائه می‌شود که کهولت سن دارند. افراد دارای ناتوانی جسمی و کهولت سن می‌توانند با رزرو خدمات ویلچر فرودگاه، سفری راحت‌تر را تجربه کنند. در هر یک از فرودگاه‌ها، شرایط متفاوتی برای استفاده از این خدمات وجود دارد. مسافرانی که قصد استفاده از ویلچر در هواپیما را دارند، باید خدمات سی‌آی‌پی را رزرو کنند. این نوع خدمت را می‌توانید در فرودگاه مبدا و مقصد دریافت کنید. مسافرین هنگامی که بلیط هواپیما خریداری می‌کنند، باید این سرویس را نیز رزرو کنند. اگر مسافر معلولیت نداشته باشد، شرکت هواپیمایی ممکن است از ارائه خدمات ویلچر خودداری کند.

چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند؟

آیا می‌دانید که رزرو خدمات ویلچر هواپیما برای چه افرادی مناسب است؟ در این بخش به این سؤال شما پاسخ می‌دهیم. افراد زیر می‌توانند این خدمات را رزرو کنند:

  • افراد سالمند: سالمندان به دلیل کهولت سن ممکن است که با مشکل در‌ ایستادن و حرکت کردن مواجه شوند. در این صورت، فرد سالمندی که قصد سفر با هواپیما را دارد، می‌تواند خدمات فرودگاهی را رزرو کند.
  • افراد دارای مشکلات جسمی: گاهی اوقات، افراد برای درمان بیماری خود با هواپیما از نقطه‌ای به نقطه دیگر سفر می‌کنند. به همین خاطر، شرایط جسمانی افراد به گونه است که قادر به حرکت یا‌ ایستادن به مدت طولانی نیستند.
  • افراد ناتوان حرکتی: برخی از افراد ممکن است که به دلیل نقص در پا و شکستگی اعضای بدن، قادر به راه رفتن نباشند. این افراد برای استفاده از خدمات فرودگاهی و‌ ایستادن در صف‌های انتظار باید از ویلچر استفاده کنند.

باید و نباید‌های استفاده از خدمات ویلچر هواپیما

اگر قصد رزرو ویلچر در هواپیما را دارید، بهتر است که با باید‌ها و نباید‌های استفاده از این نوع خدمات آشنا شوید. در این صورت، سفری راحت‌تر را تجربه خواهید کرد. این نکات عبارتند از:

  • ظرفیت خدمات ویلچر محدود است. بنابراین، باید به موقع این نوع خدمات را رزرو کنید.
  • بعد از بررسی شرایط رزرو ویلچر، می‌توانید این نوع سرویس را درخواست دهید.
  • تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز سعی کنید که با شرکت‌های هواپیمایی ارتباط برقرار کنید.
  • فرودگاه‌های ارائه دهنده خدمات تشریفاتی و سی‌آی‌پی، سرویس ویلچر را به مسافرین ارائه می‌دهند.
  • اگر قصد استفاده از ویلچر در سالن هواپیما را دارید، باید به موقع در فرودگاه حضور پیدا کنید. در صورتی که دیر به فرودگاه برسید، احتمالاً با شلوغی جمعیت مواجه می‌شوید.
  • از آنجایی که پروسه چک کردن بلیط و دریافت ویلچر توسط پرسنل به زمان نیاز دارد، باید سریع در فرودگاه حاضر شوید.

اطلاعات لازم برای تکمیل فرم خدمات ویلچر هواپیما

درخواست ویلچر در فرودگاه

درخواست ویلچر در فرودگاه

 

هنگامی که قصد رزرو خدمات ویلچر از طریق سایت هواپیمایی را دارید، به اطلاعاتی از قبیل کد ملی، شماره همراه و سایر مشخصات هویتی نیاز دارید. به علاوه، شما باید اطلاعات پرواز را به صورت دقیق ارائه دهید. در هر یک از پرواز‌ها، تعداد محدودی صندلی ویلچر وجود درد. به همین خاطر باید از رزرو ویلچر خود مطمئن شوید.

بازه زمانی درخواست خدمات ویلچر هواپیما

آیا می‌دانید که چه موقع باید درخواست دریافت خدمات ویلچر هواپیما را داشته باشید؟ بهترین بازه زمانی، موقع تهیه بلیط است. وقتی دارید بلیط هواپیمایی را رزرو می‌کنید، باید خدماتی از قبیل ویلچر را نیز انتخاب کنید. شما باید به ایرلاین موردنظرتان اطلاع دهید که قصد استفاده از خدمات ویژه را دارید. البته، به منظور دریافت این نوع خدمات ویژه باید هزینه بیشتری را نیز پرداخت کنید. به علاوه، امکان دارد که بازه زمانی تأیید بلیط هواپیما در صورت نیاز به رزرو خدمات ویلچر بیشتر طول بکشد.

استفاده از ویلچر در فرودگاه

وقتی به فرودگاه رسیدید، به پرسنل اطلاع دهید که به ویلچر نیاز دارید. اگر رزرو ویلچر به درستی انجام شده باشد، باید این نوع خدمات به شما در سریع‌ترین زمان ممکنه ارائه شود. در فرودگاه مبدا و مقصد می‌توانید از این نوع خدمات استفاده کنید. تمام مسافرانی که به دلیل مشکلات جسمی قادر به‌ایستادن طولانی در صف‌های انتظار در فرودگاه‌ها نیستند، می‌توانند این نوع خدمت را دریافت کنند. با دریافت این خدمت، تردد و انتظار در فرودگاه برای افراد کم‌توان، سالمند و معلول راحت‌تر خواهد بود.

خدمات ویلچر فرودگاه امام خمینی

 استفاده از ویلچر در فرودگاه

استفاده از ویلچر در فرودگاه

خدمات ویلچر هواپیما را معمولاً افرادی احتیاج دارند که به دلیل مشکلات جسمی و بیماری باید از صندلی ویلچردار استفاده کنند. در ایران، فرودگاه‌های مختلف، این نوع خدمت را به مسافرین ارائه می‌دهند. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی این افتخار را دارد که با ارائه خدمات ویژه به مسافرانی که از معلولیت جسمی رنج می‌برند، آسایش آن‌ها را در ترمینال مسافربری فراهم کند. مسافرانی که قادر به بالا رفتن از پله‌های هواپیما یا‌ ایستادن در صف انتظار نیستند، در صورت نیاز می‌توانند که ویلچر درخواست کنند. این دسته از مسافران باید هنگام رزرو بلیط، شرایط ویژه خود را به آژانس مسافرتی اطلاع دهند. سپس، بلیط آن‌ها به گونه‌ای صادر می‌شود که در فرودگاه بتوانند از خدمات ویژه‌ای مانند ویلچر استفاده کنند. مسافران مشمول این خدمات، لازم است به محض ورود به پایانه مسافربری به دفتر مدیریت پایانه، واقع در ضلع شرقی سالن خروجی مراجعه کنند. حتماً آژانس مسافرتی باید در بلیط قید کرده باشد که مسافر به ویلچر احتیاج دارد. در غیر این صورت، فرودگاه هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند. این مسئولیت بر عهده آژانس مسافرتی است. 

معرفی کد‌های اختصاری سرویس ویلچر هواپیما بر روی بلیط

هنگامی که درخواست رزرو بلیط به همراه سرویس ویلچر را ثبت می‌کنید، کد اختصاری به شما داده می‌شود. این کد روی بلیط درج می‌شود. پرسنل فرودگاه با استفاده از این کد اختصاری می‌توانند از شرایط‌تان مطلع شوند. این کد‌های اختصاری عبارتند از:

  • WCHR: این کد اختصاری نشان می‌دهد که مسافر این شرایط را دارد که از پله‌ها بالا و پایین رفته و وارد کابین هواپیما شود؛ اما برای طی کردن مسیر طولانی، مسافر نیاز به استفاده از ویلچر دارد.
  • WCHS: این کد، یعنی که مسافر نمی‌توانند از پله‌ها بالا و پایین برود. بنابراین، مسافر برای بالا و پایین رفتن از هواپیما باید از سرویس ویلچر استفاده کند.
  • WCHC: مسافرانی که این کد اختصاری روی بلیط آن‌ها ثبت می‌شود، باید حتماً در داخل کابین و در سالن فرودگاه از سرویس ویلچر استفاده کنند.

کمک به مسافران معلول و دارای ویلچر در فرودگاه توسط پرسنل

درخواست ویلچر در هواپیما

درخواست ویلچر در هواپیما

خطوط هوایی موظفند به مسافران دارای معلولیت و ناتوانی حرکتی در پروسه عبور از گیت، حمل و بررسی چمدان‌ها کمک کنند. هنگامی که مسافر بلیط هواپیما را به همراه سرویس ویلچر رزرو می‌کند، در صورت نداشتن همراه، شرکت هواپیمایی نباید مسافر را بیش از ۳۰ دقیقه بدون مراقب ر‌ها کند.

چه فرودگاه‌هایی خدمات ویلچر را به مسافران ارائه می‌دهند؟

سرویس ویلچر سالن CIP در تمام فرودگاه‌ها به مسافرین ارائه نمی‌شود. تنها در برخی از فرودگاه‌ها، امکان استفاده از این نوع خدمات ویژه وجود دارد. این فرودگاه‌ها عبارتند از:

لیست فرودگاه‌های دارای خدمات CIP و رزرو ویلچر
  • فرودگاه امام خمینی
  • فرودگاه مهرآباد تهران
  • فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد
  • فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان
  • فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز
  • فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
  • فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه
  • فرودگاه سردار جنگل رشت
  • فرودگاه بین‌المللی کیش

 

نحوه درخواست ویلچر از شرکت‌های هواپیمایی

درخواست ویلچر، هنگام رزرو پرواز باید ثبت شود. پس از خرید بلیط، با شرکت هواپیمایی مورد نظر خود تماس بگیرید و سرویس ویلچر در تاریخ سفرتان را رزرو کنید. حتماً مشخص کنید که آیا به محض ورود به فرودگاه نیاز به ویلچر دارید یا خیر! پس از تماس تلفنی و ثبت درخواست، اطلاعات باید در بلیط مسافر درج شوند. درخواست سرویس ویلچر باید قبل از ورود به فرودگاه ثبت شده باشد تا در زمان ورود مسافر به فرودگاه بتواند از این خدمت استفاده کند. بیشتر خطوط هوایی از شما می‌خواهند که حداقل ۴۸ ساعت قبل از پرواز، برای رزرو این نوع سرویس درخواست دهید. درخواست‌های لحظه آخری ممکن است توسط شرکت هواپیمایی پذیرفته نشود.

حفظ آرامش بیشتر مسافران با رزرو سرویس ویلچر سالن سی‌آی‌پی

خدمات سالن سی‌آی‌پی

خدمات سالن سی‌آی‌پی

اگر مشکلات حرکتی و جسمی دارید، باید برای رزرو بلیط هواپیما همراه با ویلچر درخواست دهید. مسافرین کم توان که این نوع خدمات را رزرو می‌کنند، در فرودگاه استرس و دلهره کمتری را تجربه خواهند کرد. اگر به راحتی و آرامش خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید با رزرو این نوع خدمت، لحظات آرامی را در فرودگاه تجربه کنید. سرویس ویلچر به عنوان یکی از خدمات بخش ویژه و سی‌آی‌پی، برای آسایش بیشتر مسافرین ارائه می‌شود. شما به عنوان مسافرین هواپیما، لایق تجربه بهترین لحظات در فرودگاه هستید. پس همین حالا برای دریافت خدمات تشریفاتی و رزرو سرویس ویلچر اقدام کنید.

اقداماتی که افراد دارای ویلچر در فرودگاه باید انجام دهند

هر چه زودتر به فرودگاه برسید تا زمان لازم برای چک کردن چمدان‌ها، انجام بررسی امنیتی و سوار شدن به هواپیما را باشد. هنگامی که به فرودگاه می‌رسید، باید نشان دهید که به عنوان یک مسافر دارای معلولیت یا مشکل جسمی و حرکتی به ویلچر نیاز دارید. اگرچه ممکن است که شرکت هواپیمایی در بلیط‌تان این مورد را ذکر کرده باشد؛ اما خودتان نیز باید این موضوع را اطلاع دهید. نسبت به تغییرات گیت و زمان پرواز هوشیار باشید تا از پرواز عقب نمانید. تا زمان رسیدن به گیت می‌توانید روی صندلی چرخدار بمانید. در گیت فرودگاه، ویلچر را از شما می‌گیرند. اگر نمی‌توانید راه بروید، با ویلچر به صندلی هواپیما منتقل خواهید شد. در صورت نیاز در داخل هواپیما یا هنگام خروج می‌توانید از مهماندار درخواست کمک کنید.

دریافت خدمات سی‌آی‌پی فرودگاه‌ها

رزرو ویلچر

رزرو ویلچر

همه فرودگاه‌ها، خدمات سی‌آی‌پی را ارائه دهند. شما می‌توانید قبل از سفر با هواپیما، خدمات موردنظرتان را رزرو کنید. با رزرو و دریافت امکانات سی‌آی‌پی فرودگاه، سفری بدون دغدغه را تجربه خواهید کرد. اگر به فکر آرامش خودتان هستید، حتماً سی‌آی‌پی فرودگاه را رزرو کنید. کسانی که برای رزرو این خدمات درخواست داده‌اند، قادر به استفاده از سرویس ویلچر نیز خواهند بود. شما می‌توانید از طریق مجموعه رویال سی‌آی‌پی، با توجه به بودجه و نیاز خود، هر کدام از خدمات تشریفاتی را درخواست دهید.

سخن آخر

هنگام سفر با هواپیما می‌توانید از امکانات مختلفی استفاده کنید. یکی از این امکانات، سرویس ویلچر است. اگر مسافر برای جابه جایی در هواپیما دارای معلولیت حرکتی و ناتوانی باشد، باید از این نوع خدمات استفاده کند. به منظور دریافت این نوع خدمات، مسافر باید از قبل به شرکت هواپیمایی درخواست دهد. بعد از ثبت درخواست، بلیطی برای مسافر صادر می‌شود. روی این بلیط درج می‌شود که مسافر به این نوع سرویس ویژه احتیاج دارد. مسافرین می‌توانند از سرویس ویلچر در سالن CIP استفاده کنند. با رزرو این خدمت، افراد سالمند، معلول و کم توان، سفری راحت‌تر را با هواپیما تجربه خواهند کرد. در واقع، مسافرانی که از خدمات ویژه و سی‌آی‌پی استفاده می‌کنند، سفری آسوده خاطر را تجربه می کنند. پس همین حالا برای درخواست خدمات تشریفاتی و رزرو سرویس ویلچر از طریق مجموعه رویال سی‌آی‌پی اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. تشریفات فرودگاهی چیست؟


    خدمات سی‌آی‌پی، به خدمات ویژه‌ای گفته می‌شود که به منظور آرامش بیشتر و رفاه مسافران ارائه می‌شوند.

  2. آیا در سالن سی‌آی‌پی می‌توان از سرویس ویلچر استفاده کرد؟


    بله؛ در صورتی که از قبل این نوع خدمت را رزرو کرده باشید، در سالن سی‌آی‌پی می‌توانید از ویلچر استفاده کنید.

  3. چه موقع باید سرویس ویلچر فرودگاه را رزرو کرد؟


    هنگام خرید بلیط، باید این سرویس را رزرو کنید.

  4. چه اقدامی پس از ثبت بلیط ویلچردار باید انجام شود؟


    پس از ثبت بلیط ویلچردار باید با شرکت هواپیمایی موردنظرتان تماس بگیرید.

  5. چه افرادی می‌توانند از ویلچر در فرودگاه استفاده کنند؟


    سالمندان، افراد دارای مشکلات جسمی و معلولین می‌توانند از این خدمت ویژه استفاده کنند.

  6. در چه بازه زمانی باید برای رزرو ویلچر در فرودگاه درخواست دهید؟


    تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز باید درخواست‌تان را برای دریافت این سرویس ثبت کنید.

  7. در کدام فرودگاه‌ها، سرویس ویلچر به مسافرین ارائه می‌شود؟


    در فرودگاه‌های امام، کیش، مشهد، تبریز و بندرعباس، این نوع خدمت ویژه به مسافرین معلول و کم توان ارائه می‌شود.

  8. آیا در بلیط هواپیما باید درج شود که فرد نیاز به سرویس ویلچر دارد یا خیر؟


    بله؛ آژانس مسافرتی باید در بلیط قید کرده باشد که فرد نیاز به سرویس ویلچر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *