فرودگاه بین‌المللی دبی

فرودگاه بین‌المللی دبی

فرودگاه بین‌المللی دبی یکی از بزرگترین فرودگاه‌های خاورمیانه است. این فرودگاه همچنین یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان و یک مرکز مهم باربری در منطقه است. این فرودگاه در دهه گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است که باعث گسترش شرکت هواپیمایی امارات نیز شده است. تا سال ۲۰۱۹، این فرودگاه به ۸۶.۴ میلیون مشتری خدمات رسانی کرده و به بیش از ۲۴۰ مقصد در شش قاره در بیش از ۱۰۰ خط هوایی متصل شده است. این باعث شده تا فرودگاه بین‌المللی دبی (DXB) یک فرودگاه پویا باشد که دنیا را به هم متصل می‌کند.

تاریخچه فرودگاه دبی

در سال ۱۹۶۰، دبی بین‌المللی (DXB) به عنوان اولین فرودگاه دبی تاسیس شد. سپس تنها یک باند ۱۸۰۰ متری داشت که از ماسه فشرده ساخته شده بود. فرودگاه عمدتاً به عنوان توقفگاه سوخت‌گیری برای هواپیماها از جمله هواپیماهایی به اندازه یک DC-3 عمل می‌کرد. امروزه فرودگاه هم به عنوان یک فرودگاه و هم به عنوان یک بخش هوانوردی به طور کلی رشد زیادی کرده است.

فرودگاه بین‌المللی دبی کجا واقع شده است؟

فرودگاه بین‌المللی دبی در شمال غربی دبی و نه چندان دور از دریا و هتل‌های زیادی قرار دارد. با ماشین، فرودگاه از طریق بزرگراه E11 به راحتی قابل دسترسی است. علاوه بر این، متروها به فرودگاه رفت و آمد دارند. موقعیت فرودگاه دبی در یک منطقه شهری ساخته شده است. این فرودگاه از خدمات افزایش یافته توسط شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان بهره‌مند شده است که نتیجه شهرت دبی به عنوان یک مرکز توریستی و یک مرکز تجاری پر رونق است.

فرودگاه بین‌المللی دبی چند ترمینال دارد؟

این فرودگاه دارای سه ترمینال به نام‌های ترمینال ۱ (محل اجتماع C و D)، ترمینال ۲ (دروازه F) و ترمینال ۳ (محل اجتماع A و B) است. پایانه‌های T1 و T3 در جنوب باند و T2 در شمال باند قرار دارند. ترمینال ۳ بزرگترین ترمینال و محل اقامت امارات است. دروازه‌های B ،C و D در فاصله چند قدمی یکدیگر قرار دارند. اگر مجبور هستید بین دروازه‌های A و B حرکت کنید، باید از “قطارهای فرودگاه APM” استفاده کنید. بین ترمینال ۱ و محل اجتماع D نیز “قطارهای فرودگاه APM” موجود است.

فرودگاه DXB شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است

شلوغ‌ترین فرودگاه جهان

شلوغ‌ترین فرودگاه جهان

ایجاد فرودگاه دبی با اتصال دبی به سایر نقاط جهان به رشد شهر کمک زیادی کرده است. امروزه، دبی مقصدی مشهور برای گردشگری، تجارت و امور مالی است، بنابراین بسیاری از مردم این شهر را انتخاب می‌کنند. این فرودگاه آنقدر محبوب است که فرودگاه دبی عنوان شلوغ ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، این فرودگاه ۱۸.۵ میلیون مسافر را جابجا کرد که بسیار بالاتر از هر فرودگاه بین‌المللی دیگری بود. فرودگاه DXB اولین بار در سال ۲۰۱۱ با پذیرایی از ۵۰۰ میلیون مسافر به نقطه عطفی بزرگ برای ترافیک مسافری دست یافت. این رقم تنها طی هفت سال پس از استقبال از یک میلیاردمین مسافر بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ فراتر رفت. 

شلوغ‌ترین فرودگاه جهان تنها عنوانی نیست که فرودگاه بین‌المللی دبی دارد. در طول سال‌ها، این فرودگاه جوایز متعددی را از سازمان‌های معتبر در دسته های مختلف دریافت کرده است. اما یکی از برجسته‌ترین عناوینی که فرودگاه DXB چندین بار به دست آورده است، “بهترین فرودگاه خاورمیانه” است.

نکاتی در مورد رفت‌وآمد، امنیت و گمرک فرودگاه بین‌المللی دبی

حمل و نقل در این فرودگاه چگونه است؟

  • ماشین

فاصله فرودگاه بین‌المللی دبی تا مرکز دبی ۱۵ کیلومتر است. با ماشین، ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا به مرکز دبی برسید.

  • حمل و نقل عمومی

رفت و آمد به فرودگاه بین‌المللی دبی با وسایل نقلیه عمومی نیز امکان پذیر است.

  • ترانسفر تاکسی

تاکسی سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای رفت و آمد به فرودگاه بین‌المللی دبی است. قیمت تاکسی از فرودگاه تا مرکز دبی حدود ۸۰ درهم است. تاکسی خود را در فرودگاه بین‌المللی دبی رزرو کنید و راحتی تاکسی‌های از پیش رزرو شده را کشف کنید.

  • اجاره اتومبیل

در فرودگاه بین‌المللی دبی می‌توانید از شرکت‌های کرایه خودرو، خودرو اجاره کنید. پیدا کردن و رزرو ماشین از قبل بسیار راحت است. با این کار می‌توانید در هزینه و زمان خود در فرودگاه صرفه‌جویی کنید.

برای بازرسی امنیتی فرودگاه دبی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

 گیت بازرسی امنیتی فرودگاه دبی

گیت بازرسی امنیتی فرودگاه دبی

چک امنیتی بخش ضروری سفرهای هوایی مدرن است. اطمینان از ایمنی همه ضروری است، که می‌تواند کمی وقت گیر باشد. به همین ترتیب چک گمرکی یک نیاز ضروری است. نکات امنیتی که باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

  • تلفن همراه، کیف پول، ساعت، کلید و غیره – را در چمدان دستی خود قرار دهید.
  • لپ‌تاپ را در جایی نگه دارید که به راحتی بتوان به آن دسترسی داشت: باید آن را در یک سینی امنیتی جداگانه در هنگام اسکن قرار دهید.
  • اگر کمربندتان سگک فلزی دارد یا کفش‌هایتان پاشنه دارد، آن‌ها را درآورید و در سینی نگه‌داری بگذارید.
  • ظروف مایع را در یک کیسه پلاستیکی شفاف و قابل درزگیری در داخل چمدان دستی خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که هر مایع نمی‌تواند بیش از ۱۰۰ میلی لیتر باشد. معافیت‌ها برای موارد زیر اعمال می‌شود: دارو، شیر/غذاهای کودک و نیازهای غذایی خاص که در طول سفر خود استفاده کنید.

برای عبور از گمرک فرودگاه دبی چه کاری باید انجام داد؟

مانند همه کشورها، امارات متحده عربی قوانینی در مورد اینکه چه چیزی می‌توانید با خود ببرید و چه چیزی را نمی‌توانید با خود ببرید، دارد. همه کسانی که وارد می‌شوند باید از گمرک دبی عبور کنند. برخی موارد ممکن است منجر به جریمه نقدی یا در مواردی مانند مواد مخدر، حبس شود. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، لطفاً هنگام ورود کالای خود را اعلام کنید.

خدمات و امکانات فرودگاه دبی

خدمات و امکانات فرودگاه دبی

خدمات و امکانات فرودگاه دبی

  • غذا و نوشیدنی: گزینه‌های مختلفی برای غذاخوری وجود دارد. می‌توانید از این فرودگاه بین‌المللی باشکوه در دبی بازدید کنید و به ده‌ها گزینه‌ای که دارید نگاهی بیندازید. غذاهایی از خاورمیانه، هندی، تایلندی گرفته تا ایتالیایی، ایرلندی، ژاپنی را می‌توانید در اینجا پیدا کنید. زنجیره‌های محبوب کافه‌ها و رستوران‌ها نیز وجود دارند. برخی از آنها حتی ۲۴ ساعته هر روز باز هستند.
  • سالن‌های سی‌آی‌پی: بسیاری از سالن‌های فرودگاه به شما کمک می‌کنند بین پروازها استراحت کنید. اینها فقط برای مسافران درجه یک نیستند، بلکه همه با پرداخت هزینه ورودی می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. خدمات تشریفات CIP فرودگاهی در فرودگاه دبی نیز وجود دارد. شما با پرداخت هزینه امکاناتی فراوانی برای راحتی و آسایش بیشتر خود در فرودگاه دریافت می‌کنید. یکی از این امکانات بهره‌مندی از فضای خصوصی و ویژه سالن CIP است؛ شما غذای عالی، نوشیدنی، فضای راحت، حمل و نقل بار و سرعت وای فای بهتر را دریافت می‌کنید که شامل هزینه ورودی می‌شود.
  • خرید: خرید بدون عوارض گمرکی چیزی است که هر مسافری مشتاقانه منتظر یک فرودگاه است. فرودگاه بین‌المللی دبی همه چیزهایی را که ممکن است بخواهید از میان وعده گرفته تا سوغاتی برای دوستان و خانواده به شما ارائه می‌دهد. بوتیک‌های بین‌المللی زیادی نیز وجود دارد. خرید بلیط‌های قرعه کشی فرصتی است که شاید نخواهید در فرودگاه بین‌المللی دبی از دست بدهید، زیرا آنها به طور منظم پول نقد، طلا و اتومبیل‌های لوکس را قرعه کشی می‌کنند.
  • اسپا: تقریباً در تمام ترمینال‌ها چندین اسپا وجود دارد که خدماتی مانند ماساژ، رایحه‌درمانی، اسکراب بدن، اصلاح مو، آرایش مو، مانیکور و پدیکور را ارائه می‌دهند.
  • یک باغ سرپوشیده بزرگ: ترمینال ۳ جدا از اینکه ترمینال اختصاص داده شده به هواپیماهای A380 است، دارای باغ ذن عظیم با درختان سرسبز، حوضچه ماهی و تعداد زیادی نیمکت است که در آن منتظر پرواز خود می نشینید و استراحت می‌کنید. این باغ حتی دارای فضای بازی برای کودکان است تا آنها را سرگرم کند. اگر از طریق ترمینال ۳ در فرودگاه دبی سفر می‌کنید، از این باغ دیدن کنید. باغ ذن فرودگاه دبی را می‌توانید در نزدیکی دروازه‌های B7 و B27 در ترمینال ۳ پیدا کنید.
  • خوابیدن: در بعضی مواقع استراحت‌ها خیلی طولانی است و نمی‌توان در اینجا کسی را سرزنش کرد. پس از آن ممکن است به کمی خواب و کمی حریم خصوصی در اطراف خود نیاز داشته باشید. Snooze Cube واقع در ترمینال ۱، ۱۳ اتاق جمع و جور خود را ساعتی برای حداقل ۲ ساعت اجاره می‌دهد. سالن Sleep n’ Fly در ترمینال ۳ دارای فضاهای خواب برای ۱ تا ۲ بزرگسال است. آنها همچنین دارای امکانات حمام و دوش هستند. سپس هتل بین‌المللی دبی می‌آید که یک هتل در ترمینال ۳ است و اتاق‌هایی را در بسته‌های ۶، ۱۲ و ۱۸ ساعته ارائه می‌دهد. هتل‌های زیادی در فاصله ۲ دقیقه‌ای با شاتل فرودگاه قرار دارند.
  • فعالیت‌های کودکان: آیا با کودکان خود سفر می‌کنید؟ به منطقه خانوادگی DXB در نزدیکی دروازه B26 تا B32 در ترمینال ۳ بروید. مجموعه‌ای از امکانات سرگرم‌کننده خانوادگی از جمله پارک بزرگ ترامپولین، BOUNCE، با زمین بسکتبال را خواهید دید. منطقه پارک شامل صندلی راحت برای بزرگسالان و همچنین زمین بازی برای کودکان است که استفاده از آن رایگان است. همه اینها با غذاها و گزینه‌های خرده‌فروشی فوق‌العاده، از جمله کافه نوتلا، کافه هارد راک و شیرینی فروشی غول پیکر Candylicious احاطه شده است.

سایر خدمات

  • وای فای

به لطف یک ارتقای بزرگ، اکنون می‌توانید از Wi-Fi نامحدود، رایگان و پرسرعت در همه بخش‌های DXB لذت ببرید. 

  • تبدیل ارز

درست همانطور که از یک فرودگاه بزرگ که تمام نقاط جهان را به هم متصل می‌کند انتظار دارید، DXB دارای چندین صرافی در تمام پایانه‌ها است، بنابراین می‌توانید ارز مناسب را برای مقصد خود دریافت کنید. علاوه بر این، حتی می‌توانید نرخ امروز را رزرو کنید و با عبور از فرودگاه، آن را جمع آوری کنید!

  • مرکز تجاری

برای کسانی که کارهای جدی انجام می‌دهند، می توان یک مرکز تجاری در هتل بین‌المللی دبی پیدا کرد. دارای اتاق جلسات، خدمات منشی، فتوکپی، اینترنت، صحافی، فکس و امکانات کنفرانس است.

  • اتاق‌های مراقبت از نوزاد

با کودک خود سفر می‌کنید؟ اتاق‌های اختصاصی مراقبت از نوزاد به شما کمک می‌کند تا در خلوت از آنها مراقبت کنید. 

  • انبار چمدان

پایانه‌های ۱ و ۳ هر دو این سرویس را ارائه می‌کنند و ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته باز است؛ اما در ترمینال ۲ در دسترس نیست. 

  • نمازخانه‌ها

در سرتاسر فرودگاه و در محوطه پارکینگ خود، نمازخانه و اتاق وضوخانه مسلمانان ارائه می‌شود.

  • سالن‌های سیگار کشیدن

اما سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی ممنوع است. خبر خوب این است که در تمام پایانه‌ها سالن‌های راحت و با تهویه مناسب برای سیگار وجود دارد. 

سوالات متداول

  1. آیا در نزدیکی فرودگاه دبی هتلی وجود دارد؟

هتل Holiday Inn Express، Premier Inn Dubai، Le Meridien Duba Hotel و Roda Al Bustan از بهترین هتل‌های نزدیک فرودگاه DXB هستند.

  1. چرا فرودگاه دبی اینقدر موفق است؟

از این فرودگاه بین‌المللی، مسافران می‌توانند به هر چهار گوشه جهان متصل شوند و بیش از ۱۰۰ خط هوایی به ۲۸۰ مقصد خدمات‌رسانی می‌کنند. اینجا مسافران را از طریق امکانات کلاس جهانی با طیف گسترده‌ای از خدمات، از خرده‌فروشی و خرید پیشرو در جهان گرفته تا هتل‌های بین ترمینال، به یکدیگر متصل می‌کند.

  1. فناوری فرودگاه بین‌المللی دبی چیست؟

آنها شامل فناوری بیومتریک هستند که از تشخیص چهره و عنبیه برای شناسایی مسافران استفاده می‌کند تا مجبور نباشند در صف‌های طولانی منتظر بمانند. همچنین در ترمینال ۳ امارات در فرودگاه بین‌المللی دبی باجه‌های خود چک‌این بسیاری وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *