فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه

فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه

شهر کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه است که در غرب ایران قرار دارد. کرمانشاه بزرگترین و مرکزی‌ترین شهر غرب کشور با جمعیتی حدود یک میلیون نفر است. کرمانشاه در قرن چهارم پس از میلاد تحت حمایت ساسانیان توسعه یافت. این شهر در دامنه رشته کوه زاگرس در ۵۲۵ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده است. دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی در شهر و شهرهای اطراف وجود دارد. این شهر از آب و هوای معتدل و فصول منظم برخوردار است. مردم کرمانشاه خونگرم و صمیمی هستند. زبان‌های مردم کردی و فارسی است. طبیعت زیبا در کنار گویش مردمی و خصوصیات معنوی و مذهبی آن، استان را در منطقه منحصربه‌فرد کرده است. کرمانشاه دارای تاریخ غنی فرهنگی و تمدنی است و دارای بناهایی است که ارزش‌های زندگی و انسانیت مردم آن را در طول دوره‌های تاریخی و پیش از تاریخ نشان می‌دهد. 

فرودگاه کرمانشاه

فرودگاه کرمانشاه یک فرودگاه فعال بین‌المللی است که در شهر کرمانشاه، ایران قرار دارد که به شهر کرمانشاه و مناطق اطراف آن با مقاصد داخلی و فصلی روزانه بین‌المللی خدمات‌رسانی می‌کند. فرودگاه کرمانشاه (شهید اشرفی اصفهانی) در غرب ایران قرار دارد. این فرودگاه در قسمت شمال شرقی شهر و در ارتفاع ۱,۳۱۱ متری از سطح دریا واقع شده است. فاصله آن تا مرکز شهر ۹ کیلومتر است. این فرودگاه شلوغ یکی از ده فرودگاه برتر کشور است. در سال ۱۳۹۵، ۵,۴۰۶ پرواز، جابه‌جایی ۳,۵۰۸,۵۲۳ مسافر و حمل و نقل ۵۶۰/۳۲۶ کیلوگرم بار توسط این فرودگاه انجام شده است. در حال حاضر حدود ۱۴۰ پرواز داخلی و خارجی در هفته در این فرودگاه انجام می‌شود. 

تاریخچه فرودگاه کرمانشاه

سنگ‌بنای فرودگاه قدیمی کرمانشاه ابتدا در محله‌ای بنام مرادآباد با یک باند خاکی در شرق شهر کرمانشاه گذاشته شد که در سال ۱۳۵۰ به موقعیت فعلی و در مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار در شمال شرقی شهر کرمانشاه احداث و توسعه پیدا کرد.

در سال ۱۳۷۴ با خرید قسمتی دیگر از زمین‌های مجاور، مساحت فرودگاه به ۲۲۸ هکتار افزایش یافت و مطالعات لازم جهت نیاز منطقه و لزوم افزایش و بهبود عوامل پروازی جهت استفاده از هواپیماهای پهن پیکر تا ایرباس، از قبیل تاسیسات جانبی، ساختمان آتش‌نشانی و ایمنی زمینی، مدیریت اداری، ترمینال مسافربری، پاویون، ساختمان امور فنی، پلیس و تعدادی خانه‌‌های سازمانی توسعه و تکمیل گردیده و همزمان با اقدامات فوق باند فرودگاه از طول ۲,۷۰۰ متر به طول ۳,۴۰۰ متر و پارکینگ هواپیما از ۱۲,۷۰۰ مترمربع به ۳۸,۲۲۰ مترمربع توسعه یافت.

با این که سال‌های بسیار زیادی بین ساخت و افتتاح این فرودگاه فاصله افتاد؛ اما این فرودگاه در طی ۱۰ سال بعدی یعنی تا سال ۱۳۸۴، تبدیل به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشور شد. نام اصلی فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه در واقع فرودگاه بین‌المللی اشرفی اصفهانی است و معمولاً مردم آن را به نام فرودگاه کرمانشاه می‌شناسند.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه کرمانشاه

فرودگاه کرمانشاه

فرودگاه کرمانشاه

این فرودگاه در قسمت شرقی شهر واقع شده و زمین خود را با پایگاه یکم هوانیروز به اشتراک می‌گذارد. فرودگاه کرمانشاه نزدیک اتوبان کرمانشاه – تهران است.

ترمینال‌های فرودگاه کرمانشاه

این فرودگاه شلوغ دارای دو ترمینال است که یکی برای پروازهای بین‌المللی و دیگری که بعداً برای پروازهای داخلی ساخته شده است، استفاده می‌شود.

پروازها و خطوط هوایی

فرودگاه کرمانشاه به تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، بندرعباس و کیش پرواز دارد. همچنین پروازهای بین‌المللی به استانبول، دبی، دمشق، جده، بغداد، نجف و سلیمانیه ارائه می‌دهد. تهران کرمانشاه پرترددترین پرواز در فرودگاه کرمانشاه است.

شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه کرمانشاه به شرح زیر است:

  • ایران ایر
  • آسمان ایر
  • ماهان ایر
  • کاسپین ایر
  • ایران ایرتور
  • معراج ایر
  • کیش ایر
  • تابان ایر
  • زاگرس ایر
  • هواپیمایی سپهران مشهد
  • هواپیمایی وارش مشهد

مقاصد خطوط هوایی

مقاصد خطوط هوایی کرمانشاه به شرح زیر است:

مقاصد خطوط هوایی فرودگاه کرمانشاه
ایران ایر تهران – مهرآباد، فصلی: جده، مدینه
هواپیمایی ایران آسمان تهران – مهرآباد
ماهان ایر تهران – مهرآباد
پارس ایر عسلویه، شیراز، تهران – مهرآباد
پویا ایر تهران – مهرآباد
قشم ایر تهران – مهرآباد

 

چگونه به فرودگاه کرمانشاه برویم؟

فرودگاه کرمانشاه در میدان امام خمینی (ره) قرار دارد که می‌توانید از مسیرهای زیر به آنجا برسید:

  • بلوار بهشتی، بزرگراه شهید کشوری، میدان امام خمینی.
  • بلوار شیرودی، بزرگراه شهید کشوری، میدان امام خمینی.
  • میدان امام خمینی بزرگراه امام خمینی.

همچنین گزینه‌های زیادی برای دسترسی به فرودگاه کرمانشاه از طریق وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس وجود دارد.

امکانات فرودگاه کرمانشاه

 امکانات فرودگاه کرمانشاه

امکانات فرودگاه کرمانشاه

کرمانشاه پروازهای داخلی و خارجی دارد. کارکنان خوش برخورد به مسافران در کنترل گمرک و گذرنامه، چک شده و چمدان دستی کمک می‌کنند. سالن‌هایی با صندلی‌های راحت، رستوران‌ها، فروشگاه‌های متنوع، وای‌فای رایگان به شما اجازه نمی‌دهند در انتظار پرواز خود خسته شوید. فرودگاه کرمانشاه مانند اکثر فرودگاه‌های بزرگ دارای یک سالن تجاری است که در آن می‌توانید از تلفن، فکس یا برگزاری یک جلسه کاری استفاده کنید. اتاق کودک نیز وجود دارد. راحت‌ترین راه برای رسیدن به فرودگاه کرمانشاه، تاکسی و اتوبوس است.

هتل‌های فرودگاه کرمانشاه

گزینه‌های زیادی برای اقامت در نزدیک فرودگاه برای مسافران وجود دارد. از هتل گرفته تا هتل آپارتمان و مجتمع اقامتی همه آماده ارائه خدمات به مسافران فرودگاه کرمانشاه هستند. از هتل‌های نزدیک فرودگاه می‌توان به هتل پارسیان، هتل آزادگان، هتل جمشید، هتل سینا و هتل داریوش اشاره کرد. هتل‌های لوکس (شامل هتل‌های ۵ ستاره و هتل‌های ۴ ستاره) و هتل‌های ارزان فرودگاه کرمانشاه با بهترین نرخ‌های تخفیف و معاملات به‌روز هتل‌های فرودگاهی نیز موجود هستند.

اطلاعات فرودگاه کرمانشاه

اطلاعات فرودگاه کرمانشاه

اطلاعات فرودگاه کرمانشاه

اطلاعات تماس فرودگاه بین‌‌المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه (Kermanshah International Airport):

  • آدرس: کرمانشاه، بلوار شهید کشوری، فرودگاه کرمانشاه
  • تلفن‌خانه: ۳۴۲۴۵۳۰۵ – ۰۸۳
  • نمابر: ۳۴۲۴۰۰۰۴ – ۰۸۳
  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹
  • اطلاعات پرواز از خارج شهر کرمانشاه:  ۳۱۴۹۲۱۹۹ – ۰۸۳
  • نشانی وب‌سایت فرودگاه: kermanshah.airport.ir

افزایش پروازهای فرودگاه کرمانشاه به دنبال افزایش شمار گردشگران

طبق اعلام اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اخیراً افزایش پروازهای فرودگاه کرمانشاه را موجب رشد گردشگری در این استان شده است.

رونق گردشگری در کرمانشاه با افزایش پروازهای فرودگاهی

فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه به عنوان قطب منطقه از جایگاه ویژه‌ای در غرب کشور برخوردار است که می‌تواند نقش بسزایی در رونق گردشگری شهر کرمانشاه داشته باشد.  اخیرا به دلیل نوسازی باند اصلی فرودگاه شاهد کاهش پروازها از این فرودگاه بوده‌ایم. روند بازسازی باند اصلی فرودگاه در حال انجام و تکمیل است. پیش از این قسمت‌هایی از باند اصلی بازسازی شده و ۴۶ درصد باقی‌مانده کار در حال انجام است.

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها داشتن فرودگاه بین‌المللی برای جابجایی مسافران به ویژه گردشگران خارجی است که می‌تواند کرمانشاه را نسبت به استان‌های همجوار برتری ویژه‌ای داشته باشد.

سوالات متداول

۱. آیا فرودگاه کرمانشاه پرواز خارجی دارد؟

بله فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه پرواز‌هایی به مقاصد جده عربستان، بغداد و سلیمانیه در عراق و استانبول ترکیه دارد.

۲. امکانات فرودگاه کرمانشاه چیست؟

رستوران‌ها، غرفه‌های تجاری، وای فای رایگان و اتاق کودک از جمله امکانات فرودگاه کرمانشاه هستند.

۳. برای دسترسی به فرودگاه از چه وسایل نقلیه می‌توان استفاده کرد؟

دسترسی به فرودگاه کرمانشاه از طریق وسایل نقلیه عمومی همچون تاکسی و اتوبوس امکان‌پذیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *